Informacja

Witaj! Posiadasz ograniczony dostęp do funkcji forum.
Aby w pełni korzystać z jego dóbr musisz być zalogowany!

 Login:  Hasło: 
 Zaloguj mnie za każdym razem 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się!

Okno zostanie zamknięte za: 60

FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: austro, kolejowa, straznica, trynczy, wegierska

Austro- Węgierska Strażnica Kolejowa w Tryńczy*
Autor Wiadomość
jacekwoj3 
komendant drużyny


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 789
Skąd: Twierdza Przemyśœl
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015 16:25   Austro- Węgierska Strażnica Kolejowa w Tryńczy*

Między Tryńczą a Grodziskiem Dolnym na Podkarpaciu znajduje się ponad stuletnia budowla o której przeznaczeniu wiedzą nieliczni. Aby odkryć tajemnicę „wachhauzu” – jak lokalni mieszkańcy zwykli ją nazywać, musimy cofnąć się do czasów zaborów.

Na początku 1900 roku otwarto w Galicji nowe połączenie kolejowe. Licząca 74,7 km linia prowadziła z Przeworska przez Leżajsk i Nisko do Rozwadowa. Dworce Grodzisko Dolne, Leżajsk, Ruda (obecnie Nowa Sarzyna), Łętownia, Rudnik i Nisko zbudowano według dwóch uderzająco podobnych projektów (w wersji mniejszej dla przystanków i większej dla stacji), zmieniając tylko niektóre elementy wykończenia.

W 1914 roku w Galicji istniało ponad 20 bardzo podobnych ufortyfikowanych strażnic kolejowych. Wszystkie projekty zakładały upodobnienie do zameczku i ukrycie funkcji obronnej. Strażnica Tryńcza (przydzielano nazwę najbliższej stacji lub przystanku) jest jedną z dwóch zachowanych do dzisiaj, obok strażnicy w Tarnowie. Strażnice kolejowe miały zabezpieczyć newralgiczne odcinki tras kolejowych (mosty i tunele) przed zniszczeniem. Strażnica Tryńcza powstała około roku 1905, chroniła most linii kolejowej biegnącej bardzo blisko rosyjskiej granicy, niemal równolegle do linii Sanu.

Dwukondygnacyjny budynek strażnicy wzniesiono z cegieł, przy czym dolną kondygnację obłożono z zewnątrz piaskowcem, co przypomina kamienny fundament. Powyżej nałożono tynk z poziomym boniowaniem. Stropy wykonano w technice Kleina. Na dwóch narożnikach dodano wieże, pozostałe dwa ścięto. Zewnętrzne schody prowadzą na I piętro. Wewnętrzna klatka schodowa prowadzi na parter i półpiętro, z którego wychodzi się na dach. Ponad poziom stropodachu wznosiła się ścianka attykowa (dziś częściowo rozebrana) i komin (całkowicie rozebrany). Stropodach nachylony jest pod kątem 5º, co zapewniało spływ wody do rynny (obecnie rynny nie ma, co powoduje wypłukiwanie zaprawy, wykwity i porastanie roślinnością).

Każde piętro posiada kilka względnie dużych okien, które wyposażone były w stalowe okiennice, oraz kilkanaście otworów strzelniczych, które przed mobilizacją pozostawały zatynkowane od zewnątrz. Niestety nie zachowały się w nich płyty pancerne. Dodatkowo na górnej kondygnacji wykuszu po stronie północnej 3 otwory strzelnicze zostały znacznie powiększone, tym samym pozbawione pancerzy, zapewne długo po I wojnie światowej.

Ochronę strażnic stanowiły stalowe ogrodzenia, często także kłujące krzewy. Największe pomieszczenia budynku na obu piętrach to izby mieszkalne dla około 10 żołnierzy każda. Oficer zajmował mniejsze pomieszczenie na I piętrze. Budynek posiadał dwie latryny (ubikacje), system ogrzewania, połączenie telefoniczne i magazyn amunicji. Tak jak w przypadku innych obiektów fortecznych, w pobliżu wartowni kolejowych obowiązywał całkowity (do 570m) i częściowy (570–1150 m) zakaz budowania obiektów cywilnych bez zgody władz wojskowych[3].

W czasie I wojny światowej strażnicę obsadziło wojsko austro-węgierskie. W latach niemieckiej okupacji istniał w niej posterunek niemieckiej straży kolejowej. Dziś budynek jest własnością PKP. Nie zniszczyły go dwie wojny światowe, ale współcześni złomiarze, graficiarze i amatorzy owocowych alkoholi.
Kilka moich fotek z tego miejsca :

EDIT ADMIN: Dodano jako losowe zdjęcie na stronie głównej forum








Zabytkowy most kolejowy przy strażnicy :




widok na most z jednej strzelnic :

 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10273
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015 18:07   Austro- Węgierska Strażnica Kolejowa w Tryńczy

Interesujący obiekt! Właśnie odszukałem go na mapie (pod kątem naniesienia go na naszą z obiektami). Przy okazji odpowiedziałem sobie na pytanie nad czym rozciąga się ów most, którego strażnica pilnowała - rzeka Wisłok ;)
Nie omieszkam poprosić o kilka zdjęć z jej wnętrza ;)
System ogrzewania, łączności - jakieś relikty się zachowały?
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Pią 06 Lut, 2015 12:20   Austro- Węgierska Strażnica Kolejowa w Tryńczy

jacek, pierwsza fotka :supz: obiekt interesujący :supz: :h:
_________________
http://www.stowarzyszeniebastion.com/
 
 
jacekwoj3 
komendant drużyny


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 789
Skąd: Twierdza Przemyśœl
Wysłany: Pią 06 Lut, 2015 18:00   Austro- Węgierska Strażnica Kolejowa w Tryńczy

Raisa napisał/a:
jacek, pierwsza fotka :supz: obiekt interesujący :supz: :h:


Dzięki :lol:


drFaustus niestety strażnica od wielu lat stanowi popadający w ruinę pustostan. Na elewacjach uwidaczniają się rozległe ubytki tynku oraz punktowe uszkodzenia ceglanego muru. Brakuje już zupełnie stolarki okiennej, którą pierwotnie uzupełniały pancerne okiennice. Czynnikiem powodującym postępującą degradację oprócz warunków atmosferycznych są wandale, którzy nie tylko zanieczyszczają budynek śmieciami i uszkadzają ściany ale także pokrywają elewacje szpetnym graffiti. Z wyposażenia nie zostało nic !! przepraszam bym skłamał zachował się kawałek podłogi z płytkami .....
Aktualnie budynek znajduje się wciąż pod administracją kolejową pełniąc funkcję posterunku SOK - to nie pomyłka ruina jest nadal posterunkiem :roll: . Niestety gospodarz nie wykazuje żadnego zaangażowania w ochronę zabytku.

Na potwierdzenie moich słów wnętrze ( skąd wiedziałeś że mam zdjęcia wnętrza ;) ):

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---

 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10273
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 06 Lut, 2015 21:11   Austro- Węgierska Strażnica Kolejowa w Tryńczy

Nooo, od razu milej w ten piątkowy wieczór, dzięki :supz:
Skąd wiedziałem.... po prostu Ty=właściwy człowiek we właściwym miejscu :mrgreen:
Na pierwszym zdjęciu coś tam stalowego do wychapania przez patoli jeszcze zostało :evil:
Podobnie belki ze stropu odcinkowego... (fot.2). Fot. nr 4 - zachowała się stalowa futryna drzwi wejściowych?! :shock:
Zbliżony tematycznie watek na naszym forum podejmował -> Wieże obronne w Tomarynach
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.