FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: betonowa, czyli, donikad, drogi, matewskich, tajemnica

Drogi donikąd... czyli betonowa tajemnica Mątewskich pól
Autor Wiadomość
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 20 Lip, 2008 01:28   Drogi donikąd... czyli betonowa tajemnica Mątewskich pól

Wytrawni poszukiwacze inowrocławskich tajemnic z pewnośœcią znają watek podejmujący hipotezę wg której w Mątwach budowano "zapasowe lotnisko"...

Sprawa jest o tyle ciekawa, ze samo lotnisko wojskowe, mieszczące się również w latach okupacji w podinowrocławskim Latkowie, pełniło funkcje lotniska zapasowego i szkolnego dla Luftwaffe...

Przemierzając okoliczne pola natkniemy się na takie miejsca:

























Zapraszam do dyskusji...
 
 
maten55
pomocnik komendanta drużyny


Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 338
Skąd: Hohensalza
Wysłany: Nie 20 Lip, 2008 19:02   

Na początek proponuję plan miasta i tam ulica Rzeczna,,,,,,potem na Google Earth znależć odnosnik 52*44'54'64" Płn i 18*16'10'70"E i jedziemy po śœladach torów z lat 40 tych aż do rozwidlenia przed dzisiejszą ulicą POkojowĄ 4 TORY

ZAZNACZAM to nie jest prowokacja,,,,,sprawdzone

Wojciech
 
 
 
maten55
pomocnik komendanta drużyny


Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 338
Skąd: Hohensalza
Wysłany: Nie 20 Lip, 2008 19:16   

acha jeszcze jedno ,,,,,owe miejsce ma wśœród wiekowych 'mątwiaków' zniemczoną nazwę,,,,,kufa już nic nie powiem "wruk nie drzymie'

Wojciech
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 20 Lip, 2008 19:35   

Jeśœli chodzi o ową nazwę, to może "Baustelle"? Jeśœli tak, to nie ma idiotyczniejszej nazwy bo to po naszemu nic innego jak ... :wink:
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Nie 20 Lip, 2008 20:57   

plac na którym znajduje się sprzęt budowlany lub w niektórych rejonach reichu plac budowy
 
 
 
flathead 
starszy szeregowy



Dołączył: 04 Lip 2008
Posty: 72
Skąd: Ino
Wysłany: Wto 05 Sie, 2008 23:13   

Pas startowy w Matwach, i to niemiecki !!! Musze przyznac, ze gdy poraz pierwszy uslyszalem ta teorie od lokalsa to z trudem hamowalem smiech, a nie wypadalo sie odwrocic. Chyba nie bylo takiego samolotu w LW ktory mogl swobodnie na tym wyladowac tudziez wystartowac. Tyle glosem laika. Moze kiedys cos tam wyladowalo ale raczej awaryjnie:). Czasem to wystarczy aby stworzyc legende. Jednak Baustelle brzmi intrygujaco. Moze chodzi o rozbudowe istniejacego nieopodal obozu jenieckiego ktorego baraki wciaz wytrwale sluza nowym mieszkancom, a betonowka to droga do nowej komendantury obozu?...
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Śro 06 Sie, 2008 01:11   

Co do tego Googla, sprawdziłem, dziwnie to wygląda, jak dla mnie to nie tory, za mały odstęp jak na zwrotnice, do tego szerokośœć mają tych domów, no i nagle giną, nigdzie indziej nie widać.



Już nie wspomnę, że lini przez Rąbin (koło netto) też nie idzie znaleźć z nieba.



A jak ktośœ uparty to niech idzie mi szukać gwoździ od podkładów :)
 
 
aldek1944
zastępca komendanta plutonu


Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 962
Wysłany: Czw 07 Sie, 2008 14:34   

flathead napisał/a:
Pas startowy w Matwach, i to niemiecki !!! Musze przyznac, ze gdy poraz pierwszy uslyszalem ta teorie od lokalsa to z trudem hamowalem smiech, a nie wypadalo sie odwrocic. Chyba nie bylo takiego samolotu w LW ktory mogl swobodnie na tym wyladowac tudziez wystartowac. Tyle glosem laika. Moze kiedys cos tam wyladowalo ale raczej awaryjnie:). Czasem to wystarczy aby stworzyc legende. Jednak Baustelle brzmi intrygujaco. Moze chodzi o rozbudowe istniejacego nieopodal obozu jenieckiego ktorego baraki wciaz wytrwale sluza nowym mieszkancom, a betonowka to droga do nowej komendantury obozu?...


:shock:

Z baraków dawnego obozu jenieckiego nie pozostał,niestety śœlad :( .

Baraki stojace do dzisiaj przy ulicy Matewskiej koło budynku m.in.Powiatowego Biura Pracy wybudowano po wojnie,a te stojace przy ulicyRzecznej zbudowano dla biedoty przed II wojną śœwiatową, i nie miały one związku z obozem. :D

Jeśœli chodzi o domniemame lotnisko w Mątwach,to odsyłam do relacji Rosjan ze zdobycia Inowrocławia,zamieszczoną już wcześœniej na forum,która mówi o zniszczeniu ogniem z dział czołgów T-34 kilku samolotów( :shock: ??? :shock: ) :D na południe od drogi prowadzacej z Sikorowa do Matew, na polach w sąsiedztwie Noteci.

Istnieje tylko do dzisiaj budynek komendantury obozu :D

Matten zwiedził go i "obstrykał" osobiśœcie :D
 
 
maten55
pomocnik komendanta drużyny


Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 338
Skąd: Hohensalza
Wysłany: Czw 07 Sie, 2008 17:41   

To nie tak "Aldek"nie komendantura a wartownia,,,,po wojnie dobudowano ciu, ciut i zamieszkała tam polska rodzina,,,,,,,,,,no to tyle

Wojciech
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 08 Sie, 2008 00:56   

Z tymi drewnianymi barakami to nie wiem... Jakie to źródło informacji, że to nie poobozowe?
 
 
aldek1944
zastępca komendanta plutonu


Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 962
Wysłany: Sob 09 Sie, 2008 17:57   

drFaustus napisał/a:
Z tymi drewnianymi barakami to nie wiem... Jakie to źródło informacji, że to nie poobozowe?


Wiadomośœci te posiadam od tubylców z tych baraków i od mieszkańców z Mątew.Podobno był tam jakiśœ Hufiec Pracy i zbudowano je kilka lat po II wojnie śœwiatowej.Mowa o barakach po lewej stronie ulicy Mątewskiej,patrząc od Poznańskiej.
 
 
flathead 
starszy szeregowy



Dołączył: 04 Lip 2008
Posty: 72
Skąd: Ino
Wysłany: Sob 09 Sie, 2008 23:52   

Fakt, z tymi barakami to zasialem klasyczne "ziarno watpliwosci" choc tak je opisywal mi spotkany pare lat temu tubylec. Jesli chodzi o relacje radziecka to mysle, ze mozna ja traktowac krytycznie, bo wiele relacji z tamtego czasu mialo tendencje do zawyzania strat przeciwnika, ilosci zdobytego sprzetu jak i skali wlasnego bohaterstwa. Pierwsze znalezione "cos lotniczego" na tym polu potwierdzi ta ciekawa teorie. Swoja droga ciekawe, ze nie zachowaly sie zadne baraki, moze mieli tam ziemianki lub "namioty finskie". Nigdy tam nie szukalem, ale teraz korci...
 
 
maten55
pomocnik komendanta drużyny


Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 338
Skąd: Hohensalza
Wysłany: Nie 10 Sie, 2008 00:43   

aldek1944 napisał/a:
drFaustus napisał/a:
Z tymi drewnianymi barakami to nie wiem... Jakie to źródło informacji, że to nie poobozowe?


Wiadomośœci te posiadam od tubylców z tych baraków i od mieszkańców z Mątew.Podobno był tam jakiśœ Hufiec Pracy i zbudowano je kilka lat po II wojnie śœwiatowej.Mowa o barakach po lewej stronie ulicy Mątewskiej,patrząc od Poznańskiej.




Kufa nie jakieśœ tylko OHP,,,w 1936 r nazywały się "Junackie Hufce Pracy"



http://www.ohp.pl/?id=26&id_menu_r=1



wojciech ,,,napisałem to powoli by wszyscy zdążyli przeczytać :twisted:
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 10 Sie, 2008 09:25   

Nie rozumiemy się. Pytam o drewniane, a nie murowane.

Murowane to OHP i to większośœć z nas pamięta.
 
 
aldek1944
zastępca komendanta plutonu


Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 962
Wysłany: Nie 17 Sie, 2008 21:26   

flathead napisał/a:
Fakt, z tymi barakami to zasialem klasyczne "ziarno watpliwosci" choc tak je opisywal mi spotkany pare lat temu tubylec. Jesli chodzi o relacje radziecka to mysle, ze mozna ja traktowac krytycznie, bo wiele relacji z tamtego czasu mialo tendencje do zawyzania strat przeciwnika, ilosci zdobytego sprzetu jak i skali wlasnego bohaterstwa. Pierwsze znalezione "cos lotniczego" na tym polu potwierdzi ta ciekawa teorie. Swoja droga ciekawe, ze nie zachowaly sie zadne baraki, moze mieli tam ziemianki lub "namioty finskie". Nigdy tam nie szukalem, ale teraz korci...




Zgadzam się z tym rosyjskim"bohaterstwem"co do zawyżania swoich sukcesów i niemieckich strat.

Żaden tybylec z Mątew,z którym rozmawiałem w tej sprawie, samolotów w tej dzielnicy w czasie II wojny śœwiatowej nie widział i nie słyszał aby cośœ tam startowało albo lądowało... .

Być może Niemcy postawili tam makiety samolotów,które "bohatersko" salwami z dział czołgowych zniszczyli Rosjanie... .

Tubylcy,którzy wkroczyli tam po zdobyciu TEJ DZIELNICY O JAKICHKOLWIEK SZCZĄTKACH SPALONYCH SAMOLOTÓW JAKOŒŚ NIE WSPOMINAJĄ... . A powinny przeciez zachowac sie jakies metalowe elementy... .

Wg. mnie lotnisko w Mątwach w tym miejscu i okresie to legenda:-)
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 22 Sie, 2008 15:54   

Ów nonsens nt. pasów startowych spotkać można w publikacji "Po prostu Inowrocław", gdzie na str. 95 autor podpisuje pod fotą "betonowe pozostałośœci pasów startowych lotniska (...)" :)
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Pią 22 Sie, 2008 19:59   

a może tak wyskoczymy tam z wykrywkami i poszperamy. Może akurat cośœ wyskoczy od ME ...
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 16 Wrz, 2008 18:37   

W najnowszym wydaniu lokalnego bestselleru "Po prostu Inowrocław" niestety już nie zobaczymy wcześœniej cytowanego fragmentu ani zdjęć... No cóż... :lol:

Ehhh, ta historia...
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2008 12:02   

Dla lepszego zobrazowania tematu:

Pierwsze ujęcie to widok z satelity interesującego obszaru.

Zdjęcie drugie naniesione opisywane miejsca:

- zielony - "rozjazdy torów"

- czerwony - istniejące drogi betonowe



 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2008 12:16   

Zrobiłem jeszcze jedno ciekawe zestawienie. Tym razem znany nam widok z Google plus ten sam fragment z mapy rocznika 1944, a więc z okresu okupacji hitlerowskiej.

Nie chcę nasuwać swojego zdania, ale to wszystko zaczyna nabierać klarownośœci... :wink:

Póki co zapraszam do samodzielnej interpretacji :wink:



 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2008 12:47   

A co tam, jak tak dobrze idzie mi rysowanie, to jeszcze jedno zestawienie :)

To samo co powyżej, tyle że:

- na czerwono drogi pokrywające się współcześœnie z pionowymi traktami na mapie (ujęto również linią przerywaną pionowe śœlady, widoczne i czytelne z satelity, współcześœnie najcz궜ciej wzdłuż biegną granice działek ziemi (!))

- na żółto - współcześœnie zachowane w całośœci lub relikty poziomych pasów "betonówki"







Przypatrzmy się obydwóm ujęciom:

- niezachowane drogi z mapy 1944, były albo nieutwardzonymi, albo projektowanymi (na mapie sztabowej dwie linie przerywane)

- współczesne granice działek, pasy ziemi itp. - jak się przypatrzymy, biegną wzdłuż właśœnie owych szlaków...

- współcześœnie nie ma już czytelnego w terenie kanału/"rzeczki", która jest widoczna w formie czarnej ciągłej falującej/krętej linii. Być może została zmeliorowana i zakryta betonowymi rurami. Jedyny jej fragment w terenie odnajdziemy współcześœnie na terenie przylegających do ul. Rzecznej działek.
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2008 16:46   

Raeczywiśœcie na terenie działek od ulicy Rzecznej jest widoczny kanał rzeczny.Cośœ o tym wiem!...
 
 
ADAM73
szeregowy


Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 40
Wysłany: Czw 11 Cze, 2009 13:38   

WItam..dołaczę się do dyskusji, ponieważ w tym rejonie mieszka moja rodzina a obecnie również rodzice.Pierwsze budynki mieszkalne w tej okolicy pochdzoą z wczesnych lat 50 tych.Zatem okolicę znam od wczesnego dzieciństwa..Wiem od prababci, że to sa faktycznie pozostałośœci pasów startowych..nie wiem dla jakich samolotów, niemniej są.Na widniejącej u góry mapce brak jeszcze jednego pasa, który przebiega przez obecne posesje i sluży niektórym mieszkańcom jako chodnik...beton czy zelbeton uzyty do budowy tych pasów jest grubosci cośœ 50 cm..
 
 
ADAM73
szeregowy


Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 40
Wysłany: Nie 28 Cze, 2009 23:40   

Witam ponownie..jakośœ pasy startowe nie mają wzięcia...jestem obecnie w domu, zatem w nabliższym czasie zamieszczę fotkę fragmentu pasa, który widac na mapie z nieba ale nie jest zaznaczony..W chwili obecnej mogę powiedzieć ze pas ma szerokośœci 3 lub ponad 3 metry...myśœlę, że na takim pasie spokojnie zmieśœcił się samolot..

W temacie obozów dowiedziałem się, że jeden z nich był na terenie dzisijszych działek, gdzie przebywali po wojnie Niemcy natmost drugi dla cudzoziemców (Anglicy, Francuzi) był na terenie cukrowni czyli obecne tereny na przeciwko dawnej poczty w Mątwach...
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 28 Cze, 2009 23:54   

Mnie osobiśœcie nie szczególnie przekonuje wersja pasów startowych :wink:

O obozach zgadza się. Parę słów nawet jest na forum http://www.stowarzyszenie...-pracy,777.html miejscu.

Zapraszam do dyskusji :wink:



P.S. Tak jeszcze z edytowałem posta tego... Ma ktośœ dane nt. rozstawu osi kół Bf 109 lub Ju 87? Byłyby nam pomocne w drążeniu tematu :wink:
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 00:41   

Na google przewija się tylko, że oba samoloty miały wąski rozstaw kół.



Gdzieśœ info pobano do BF 109 -> 2,08 m
 
 
ADAM73
szeregowy


Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 40
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 10:26   

Skoro miały wąski rozstaw kól to mieśœciły się spokojnie...

Faustus, być może nie przekonuje Cię wersja pasów, ale pierwsze budynki w tym rejonie powstały dopiero na początku lat 50..wiec do tego czasu nie bylo tam żadnych zabudowań...Być może Niemy zamierzali cośœ zrobić w tym rejonie i zaczęli od pasów...Kto to wie?
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 23:11   

Który z pasów wg Ciebie byłby głównym?

W ogóle co to za sieć komunikacyjna...
 
 
ADAM73
szeregowy


Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 40
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 23:23   

Zauważ, jak te pasy sie ukladają..są względem siebie przesunięte..ostatni też na pewno był przesunięty..ale jest cz궜ciowo rozebrany przez mieszkańców...wiem, że grubośœc betonu na wysokośœci mojego domu wynosi ponad 20 cm..

ale który był głowny tego nie wiem..
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 23:27   

Taka refleksja: Kto umieszcza na ogólnej mapie drogi lotniskowe w czasie wojny? :shock:
 
 
ADAM73
szeregowy


Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 40
Wysłany: Wto 30 Cze, 2009 01:06   

Tego nie wiem..nie jestem kartografem, ale wydaje mi się yo nielogiczne..
 
 
k-hell 
drużynowy


Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 137
Wysłany: Nie 20 Lis, 2016 10:14   

Trochę odgrzeję temat. Czy jesli to rzeczywiście pasy startowe to nie powinny mieć na końcu tzw. stojanek?
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 20 Lis, 2016 11:43   Mątwy lotnisko, Inowrocław, Hohensalza

K-hell, bajka o lotnisku żyje swoim życiem, pomimo że dawno temu już ją obaliliśmy ;)
Są jeszcze lokalne ortodoksy parahistoryczne, które kultywują temu i wielu innym mitom, nic na to nie poradzimy (w zasadzie nawet nie mam zamiaru :mrgreen: ).
Stojanki kojarzę ze współczesności i alternatywnymi lądowiskami na bazie drogowych szlaków komunikacyjnych. Jak to wyglądało w przeszłości, szczególnie w okresie działań wojennych nie wiem, ale zakładając że miałoby być coś podobnego, to też tam niczego podobnego nie znalazłem ;)
_________________
FORUM - OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA...
TURYSTYKA HISTORYCZNA
 
 
k-hell 
drużynowy


Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 137
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016 18:14   

Jeszcze jeden pomysł. Co prawda nie wiem jak bardzo te pasy są od siebie oddalone, ale co jeśli jest to podstawa pod suwnice bramową? Dość sporych rozmiarów suwnicę można spotkać w kruszwickiej cukrowni ( tak dla porównania). Do tego dochodzi bliskość linii kolejowej.
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016 22:04   

Jak na suwnicę to zdecydowanie za duży rozstaw... :|
_________________
FORUM - OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA...
TURYSTYKA HISTORYCZNA
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.