Wysłany: Nie 27 Cze, 2010 12:34 Stacje PKP Inowrocław
Temat kolejowy , nie znalazłem jednak na forum typowego tematu o stacjach,a mamy ich kilka,częśc istniejących a częśc już nie. Ale warto powspominac o nich ,zwłaszcza dla młodych to fajna lekcja historii , czyli takich jak ja:) .Poniżej lista stacji kolejowych oraz ,, przystanków" które posiadał/posiada Inowrocław wraz z adresmi ich:
Stacja Inowrocław- Dworzec Główny ( ul.Dworcowa)
Stacja Inowrocław- Rąbinek ( ul.Budowlana)
Stacja Inowrocław- Mątwy ( ul.Staropoznańska) ***
Stacja Inowrocław- Rąbinek/Zakład Taboru ( ul.Warsztatowa) *** ###
Stacja Inowrocław- Transoda tzw Stacja Chemia ( ul.Bagienna) ###
Stacja Inowrocław- Mimowola ( łącznik polny Park Solankowy- Dziarnowo)***
Legenda:
*** - nie istniejąca już
###- stacja zakładowa
Warto takze wspomniec o stacji na pograniczu Inowrocławia i wsi Mimowola ***,przy polnym łączniku Park Solankowy - Dziarnowo ( obok Wiezy Ciśnień PKP, Basenu Przecipożarowego, Starego bunkra niemieckiego). Ponizej migawki.
Stacja Inowrocław-Dworzec Główny
Stacja Inowrocław- Rąbinek
Stacja Inowrocław- Mątwy
Stacja Inowrocław- Rąbinek/Zakład Taboru
Transoda tzw Stacja Chemia
Stacja Inowrocław- Mimowola
Warto rozpocząc dyskusje na ten temat,warto także ukazac młodym ich historie. Licze na państwa wypowiedzi
Lesiu -gratuluję pomysłu masz zaciecie do tej roboty i fajnie ci to wychodzi pokazujesz wszystkim to co juz mineło i zaciera się w ludzkiej pamięci- zyczę powodzenia i swietnych pomysłow
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10270 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 28 Cze, 2010 22:50
Temat sympatyczny, ale odrobinę korekty bym wstawił.
Należałby rozróżnić definicje stacji i przystanku.
Otóż nie każde zatrzymanie się pociągu oznacza że wjechał on na stacje.
Stacja kolejowa (tu jeszcze sugestia w nawiązaniu do nazwy tematu, gdyż te stacje nie zawsze były Polskich Kolei Państwowych - Niektóre są "zdobyczne" na terenach po zaborczych (PKP powstały w 1926) - to zespół obiektów o określonych funkcjach tworzące szerszą zabudowę socjalno-logistyczną, natomiast przystanek jest czymś w rodzaju słupka postojowego
Nawiasem pisząc Inowrocław (Główna stacja Kolejowa) należy do dworców kat. B tj.o rocznej odprawie podróżnych w przedziale 1 – 2 mln)
Szukam właśnie czegoś "mądrego" w necie i proszę, tu coś jest:
"Stacja kolejowa – posterunek ruchu następczy zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć swój bieg, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Ruchem pociągów, pojazdów pomocniczych, manewrami taboru na stacji kieruje dyżurny ruchu.
Stacje dzielone są na kategorie w zależności od wielkości i wykonywanej na nich pracy na:
* towarowe
* pasażerskie
* rozrządowe
* manewrowe
Pod względem organizacji ruchu pociągów, posterunki ruchu dzielą się na:
Przystanek osobowy, przystanek kolejowy – miejsce na szlaku kolejowym, w którym - jeśli służbowy rozkład jazdy tak przewiduje - zatrzymują się wyznaczone pociągi.
Posiada jeden lub kilka peronów; zazwyczaj bez semaforów. Na szlaku PKP jest oznakowany za pomocą wskaźnika W16 informującego maszynistę, iż w odległości równej drodze hamowania znajduje się przystanek, zaś przy końcu peronu ustawiony jest wskaźnik W4 (prosty biały krzyż na czarnym tle), oznaczający miejsce zatrzymania czoła pociągu.
Przystanek osobowy może być urządzony również na posterunku odgałęźnym, bocznicowym, odstępowym, osłonnym, lub stacji zamkniętej dla potrzeb technicznych.
No pewnie ze korekta musi byc cięzko bylo mi odróznic więc wziąłem wszystko pd słowo stacja, aby łatwiej było rozróznic i żeby łatwiej bylo wiedziec o co chodzi
Jestem ciekaw czy był jakiś przystanek na terenie Inowrocławia na starej linii do Kruszwicy... pytam się dla tego, iż widziałem kiedyś rozkład z tej linii i był tam zaznaczony postój między Inowrocław "główny" a Mątwy... I teraz mam wielką prośbę do kolegów, gdyż jestem w czasie pisania artykułu do Świata Kolei na temat rozwoju kolei w okolicach Solnego Miasta. Mogliby koledzy z tego zacnego forum pomóc mi w zbieraniu informacji na ten temat.
mucha1992, zgadza się był .Pociag zaczynał od Głównej stacji , i pierwszy przystanek w Inowrocławiu był na Stacji Rąbinek PKP ( ul.Budowlana) zaś drugi był na Mątwach ( ul.Staropoznańska) nastepny juz był w Różniatach
Był był, tak jak Lesiu pisze na Rąbinku stawał, jak zresztą inne jadące w stronę Zduńskiej Woli.
U siebie na komputerze mam zeskanowany Służbowy Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich i Towarowych 1990 - ale to wąskotorówki od Brześcia po Krośniewice.
Szkoda tych dwóch linii, o ile Inowrocław - Kruszwica - Mogilno - Inowrocław , wydaje się ekonomiczne uzasadniona. Tak nie przeboleje Inowrocław - Żnin - mam nadzieję że kiedyś ją zrewitalizują ... skoro można budować nowe odcinki od Torunia do Golubia to i tutaj można byłoby się postarać. Tam jest tylko zamek, a tutaj dowóz by był do Biskupina, Wenecji ... ogólnie na Pałuki.
Tak wiem o tym, że stawał na Rąbinku, lecz chodzi mi o stary przebieg linii to jest przez centrum miasta. Jak wiadomo, gdy nie było jeszcze węglówki pociągi jeździły linią wzdłuż dzisiejszej alei Niepodległości. Na terenie dzisiejszego kompleksu handlowego (netto) znajdowała się stacja towarowa-bocznica obsługująca kopalnie soli.
Mapa WIG na rok 1934 pokazuje dokładnie bocznicę... Teraz kolejne pytanie co wiadomo o kolejce zakładowej Fabryki Kafli do Dobra Latkowo? Pozdrawiam Kolejowo!
Cieszę się, że powstanie artykuł o kolei w rejonie Inowrocławia (proszę podać wcześniej w którym numerze). Pamiętam jeszcze fragment zwrotnicy w chaszczach pomiędzy obecnym małym stawkiem (tym trzecim) w Solankach, a brukiem ul. Rąbińskiej. Nie wiem jak się uchowała (był to rok 1960-61?). Do czasu budowy Modrzewia istniał też nasyp - od miejsca gdzie stoi obecnie to sanatorium do ul. Wierzbińskiego. Sama ul Wierzbińskiego też miała podjazd przez nasyp, drogę wyrównano przed położeniem asfaltu, a było to w 1958 r. Po dalszej części nasypu biegnie obecna ul. Piłsudskiego. W okolicy budowanego obecnie marketu Bodzio tez można dopatrzeć się zarysów nasypu i to tyle co pozostało z tego szlaku. Na jakiejś niemieckiej mapie datowanej 1945 widziałem odnogę z Rąbinka obok cegielni do kopalni. (podobnie jak na polskiej mapie 1:100 000 z 1935 ) Na tej ostatniej jest zaznaczona kolejka z f-ki kafli (to tam gdzie niedawno było wysypisko przy szosie Toruńskiej) z Latkowa biegnie dalej do Więcławic. Myślę ze trzeba dodać wzmiankę o starym szlaku na Kościelec i starym, przedwojennym wiadukcie pakoskim. W Dzienniku Kuj z 1896 roku jest wzmianka o budowie kolei z Wągrowca do Ina z podaniem kosztów. (nie pamiętam nr-u), od czasu do czasu podawane były godziny odjazdów i przyjazdów pociągów..
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach