FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: inowroclaw, stacje

Stacje PKP Inowrocław
Autor Wiadomość
Lesiu12345
zastępca komendanta drużyny



Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 466
Skąd: Inowrocław
Wysłany: Nie 27 Cze, 2010 12:34   Stacje PKP Inowrocław

Temat kolejowy , nie znalazłem jednak na forum typowego tematu o stacjach,a mamy ich kilka,cz궜c istniejących a cz궜c już nie. Ale warto powspominac o nich ,zwłaszcza dla młodych to fajna lekcja historii , czyli takich jak ja:) .Poniżej lista stacji kolejowych oraz ,, przystanków" które posiadał/posiada Inowrocław wraz z adresmi ich:

Stacja Inowrocław- Dworzec Główny ( ul.Dworcowa)

Stacja Inowrocław- Rąbinek ( ul.Budowlana)

Stacja Inowrocław- Mątwy ( ul.Staropoznańska) ***

Stacja Inowrocław- Rąbinek/Zakład Taboru ( ul.Warsztatowa) *** ###

Stacja Inowrocław- Transoda tzw Stacja Chemia ( ul.Bagienna) ###

Stacja Inowrocław- Mimowola ( łącznik polny Park Solankowy- Dziarnowo)***



Legenda:

*** - nie istniejąca już

###- stacja zakładowa



Warto takze wspomniec o stacji na pograniczu Inowrocławia i wsi Mimowola ***,przy polnym łączniku Park Solankowy - Dziarnowo ( obok Wiezy Ciśœnień PKP, Basenu Przecipożarowego, Starego bunkra niemieckiego). Ponizej migawki.

Stacja Inowrocław-Dworzec Główny



Stacja Inowrocław- Rąbinek



Stacja Inowrocław- Mątwy



Stacja Inowrocław- Rąbinek/Zakład Taboru



Transoda tzw Stacja Chemia



Stacja Inowrocław- Mimowola





Warto rozpocząc dyskusje na ten temat,warto także ukazac młodym ich historie. Licze na państwa wypowiedzi :)
 
 
 
kornak20
służba przygotowawcza


Dołączył: 25 Maj 2010
Posty: 15
Skąd: MIASTO
Wysłany: Pon 28 Cze, 2010 05:18   

Lesiu -gratuluję pomysłu masz zaciecie do tej roboty i fajnie ci to wychodzi pokazujesz wszystkim to co juz mineło i zaciera się w ludzkiej pamięci- zyczę powodzenia i swietnych pomysłow
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 28 Cze, 2010 22:50   

Temat sympatyczny, ale odrobinę korekty bym wstawił.

Należałby rozróżnić definicje stacji i przystanku.

Otóż nie każde zatrzymanie się pociągu oznacza że wjechał on na stacje.

Stacja kolejowa (tu jeszcze sugestia w nawiązaniu do nazwy tematu, gdyż te stacje nie zawsze były Polskich Kolei Państwowych - Niektóre są "zdobyczne" na terenach po zaborczych (PKP powstały w 1926) - to zespół obiektów o okreśœlonych funkcjach tworzące szerszą zabudowę socjalno-logistyczną, natomiast przystanek jest czymśœ w rodzaju słupka postojowego :wink:



Nawiasem pisząc Inowrocław (Główna stacja Kolejowa) należy do dworców kat. B tj.o rocznej odprawie podróżnych w przedziale 1 – 2 mln)



Szukam właśœnie czegośœ "mądrego" w necie i proszę, tu cośœ jest:



"Stacja kolejowa – posterunek ruchu następczy zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć swój bieg, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Ruchem pociągów, pojazdów pomocniczych, manewrami taboru na stacji kieruje dyżurny ruchu.



Stacje dzielone są na kategorie w zależnośœci od wielkośœci i wykonywanej na nich pracy na:



* towarowe

* pasażerskie

* rozrządowe

* manewrowe



Pod względem organizacji ruchu pociągów, posterunki ruchu dzielą się na:



* stacje

* stacje węzłowe"



http://pl.wikipedia.org/wiki/Stacja_kolejowa



Przystanek osobowy, przystanek kolejowy – miejsce na szlaku kolejowym, w którym - jeśœli służbowy rozkład jazdy tak przewiduje - zatrzymują się wyznaczone pociągi.



Posiada jeden lub kilka peronów; zazwyczaj bez semaforów. Na szlaku PKP jest oznakowany za pomocą wskaźnika W16 informującego maszynistę, iż w odległośœci równej drodze hamowania znajduje się przystanek, zaśœ przy końcu peronu ustawiony jest wskaźnik W4 (prosty biały krzyż na czarnym tle), oznaczający miejsce zatrzymania czoła pociągu.



Przystanek osobowy może być urządzony również na posterunku odgałęźnym, bocznicowym, odstępowym, osłonnym, lub stacji zamkniętej dla potrzeb technicznych.



http://pl.wikipedia.org/wiki/Przystanek_kolejowy




O, i cośœ o zbliżonej treśœci do mojego wywodu :) :



http://pl.wikipedia.org/wiki/Dworzec_kolejowy
 
 
Lesiu12345
zastępca komendanta drużyny



Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 466
Skąd: Inowrocław
Wysłany: Wto 29 Cze, 2010 18:07   

No pewnie ze korekta musi byc :wink: cięzko bylo mi odróznic więc wziąłem wszystko pd słowo stacja, aby łatwiej było rozróznic i żeby łatwiej bylo wiedziec o co chodzi :wink:
 
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010 01:23   

Jestem ciekaw czy był jakiśœ przystanek na terenie Inowrocławia na starej linii do Kruszwicy... pytam się dla tego, iż widziałem kiedyśœ rozkład z tej linii i był tam zaznaczony postój między Inowrocław "główny" a Mątwy... I teraz mam wielką prośœbę do kolegów, gdyż jestem w czasie pisania artykułu do ŒŚwiata Kolei na temat rozwoju kolei w okolicach Solnego Miasta. Mogliby koledzy z tego zacnego forum pomóc mi w zbieraniu informacji na ten temat.

:)
 
 
 
Lesiu12345
zastępca komendanta drużyny



Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 466
Skąd: Inowrocław
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010 12:02   

mucha1992, zgadza się był .Pociag zaczynał od Głównej stacji , i pierwszy przystanek w Inowrocławiu był na Stacji Rąbinek PKP ( ul.Budowlana) zaśœ drugi był na Mątwach ( ul.Staropoznańska) nastepny juz był w Różniatach
 
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010 13:36   

Był był, tak jak Lesiu pisze na Rąbinku stawał, jak zresztą inne jadące w stronę Zduńskiej Woli.



U siebie na komputerze mam zeskanowany Służbowy Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich i Towarowych 1990 - ale to wąskotorówki od Brześœcia po Krośœniewice. :)



Szkoda tych dwóch linii, o ile Inowrocław - Kruszwica - Mogilno - Inowrocław , wydaje się ekonomiczne uzasadniona. Tak nie przeboleje Inowrocław - Żnin :) - mam nadzieję że kiedyśœ ją zrewitalizują ... skoro można budować nowe odcinki od Torunia do Golubia to i tutaj można byłoby się postarać. Tam jest tylko zamek, a tutaj dowóz by był do Biskupina, Wenecji ... ogólnie na Pałuki.
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Pon 05 Lip, 2010 12:27   

Tak wiem o tym, że stawał na Rąbinku, lecz chodzi mi o stary przebieg linii to jest przez centrum miasta. Jak wiadomo, gdy nie było jeszcze węglówki pociągi jeździły linią wzdłuż dzisiejszej alei Niepodległośœci. Na terenie dzisiejszego kompleksu handlowego (netto) znajdowała się stacja towarowa-bocznica obsługująca kopalnie soli.
 
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Pon 05 Lip, 2010 22:16   

Wydaje mi się, że nie mieli bocznicy ...



Sprawdź na tym ->



http://www.mapywig.org/m/..._HOHENSALZA.jpg



ja nie widzę bocznicy, ani żadnego przystanku :) Może wąskotorówka była ?
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Śro 07 Lip, 2010 00:08   

Mapa WIG na rok 1934 pokazuje dokładnie bocznicę... Teraz kolejne pytanie co wiadomo o kolejce zakładowej Fabryki Kafli do Dobra Latkowo? Pozdrawiam Kolejowo!
 
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Śro 07 Lip, 2010 19:38   

Cieszę się, że powstanie artykuł o kolei w rejonie Inowrocławia (proszę podać wcześœniej w którym numerze). Pamiętam jeszcze fragment zwrotnicy w chaszczach pomiędzy obecnym małym stawkiem (tym trzecim) w Solankach, a brukiem ul. Rąbińskiej. Nie wiem jak się uchowała (był to rok 1960-61?). Do czasu budowy Modrzewia istniał też nasyp - od miejsca gdzie stoi obecnie to sanatorium do ul. Wierzbińskiego. Sama ul Wierzbińskiego też miała podjazd przez nasyp, drogę wyrównano przed położeniem asfaltu, a było to w 1958 r. Po dalszej cz궜ci nasypu biegnie obecna ul. Piłsudskiego. W okolicy budowanego obecnie marketu Bodzio tez można dopatrzeć się zarysów nasypu i to tyle co pozostało z tego szlaku. Na jakiejśœ niemieckiej mapie datowanej 1945 widziałem odnogę z Rąbinka obok cegielni do kopalni. (podobnie jak na polskiej mapie 1:100 000 z 1935 ) Na tej ostatniej jest zaznaczona kolejka z f-ki kafli (to tam gdzie niedawno było wysypisko przy szosie Toruńskiej) z Latkowa biegnie dalej do Więcławic. Myśœlę ze trzeba dodać wzmiankę o starym szlaku na Kośœcielec i starym, przedwojennym wiadukcie pakoskim. W Dzienniku Kuj z 1896 roku jest wzmianka o budowie kolei z Wągrowca do Ina z podaniem kosztów. (nie pamiętam nr-u), od czasu do czasu podawane były godziny odjazdów i przyjazdów pociągów..
 
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Śro 07 Lip, 2010 22:56   

http://img687.imageshack....876/1939org.jpg tu jest ten wspomniany rozkład :)
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Czw 08 Lip, 2010 21:28   

Reliktem wspominanej trasy przez Piłsudskiego-Netto-Cegielnię-Mątwy była późniejsza bocznica od stacji Rąbin do cegielni i kopalni.

W 1936 roku jeszcze na mapach jest. Z 45 też.



Dopiero czytam teraz cały wątek i widzę, że g.dark już o tym wspomniał :D

No nic, tak to jest jak na raz wszystko idzie :wink:

W każdym bądź razie uzupełnię post o wycinki wspomnianych miejsc:





 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Pią 09 Lip, 2010 11:24   

Co do bocznicy z Rąbinka do kopalni, to ostał się jeszcze kawałek tego toru, teraz służy on jako tor manewrowy, jest on zakończony kozłem oporowym :)
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 21 Lip, 2010 13:47   

Może jak już tak ten temat się "rozwija" zdjęcie koziołka ktośœ zrobi i wrzuci na forum przy okazji? :wink:

Dziśœ wpadła mi w ręce jeszcze inna mapa, na której ładnie widać "starą" linię.

Po południu (to już :) )postaram się wrzucić fragment związany z tym tematem.
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Śro 21 Lip, 2010 21:31   

Nie zapominajmy też o stacji kolejowej wąskotorej w Mątwach, która po wąskich torach dowoziła ludzi, aż pod samą Łódź tj. do Ozorkowa
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Czw 22 Lip, 2010 02:40   

A była takowa? tj. mam na myśœli budynek itp.



Tymczasem wcześœniej wspomniana mapa:







Mapa sama w sobie już ciekawa:

- brak na niej stawu solankowego,

- przy dzisiejszej Rąbińskiej widać oznaczenie Zgln - nie wiem co to, bo cegielnia to Zgl. :roll:

- ul.Rąbińska łączy się z dzisiejszą ul. Przy stawku (na mapie brak stawu "z mostkiem").

- widać zabudowania rejonie dzisiejszej tężni (było o nich już w temacie widokówek, na której to widać budynki),

Wygląda na to, że dzisiejsza ulica Boczna, zawdzięcza nazwę dawnej bocznicy/torowisku nas interesującemu :wink:
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Czw 22 Lip, 2010 21:51   

O budynku nie wiem :P ale wiem, że takie przewozy były :)

W okolicach Inowrocławia przed wojną były następujące rozstawy szyn:



450mm Piechcin

500mm pod trakcją elektryczną Piechcin

600mm Cukrownia Janikowo, Wapienno, Cukrownia Mątwy

716mm Cukrownia Kruszwica

750mm Cukrownia Mątwy

900mm Cukrownia Pakośœć, Cukrownia Tuczno

1000mm Tramwaje w Inowrocławiu

1435mm Rozstaw kolei państwowych, Kolej Cukrowni Janikowo-Pakośœć
 
 
 
kellso
kandydat


Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 2
Wysłany: Nie 12 Maj, 2013 21:58   

posiada ktośœ historię tych stacji/przystanków? Bardzo by mnie interesowała zwłaszcza historia Dworca Głównego i Przystanku na Rąbinku!
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013 13:30   dworzec kolejowy w inowrocławiu

Kellso, do literatury jakiejśœ zajrzałaśœ? (pisz, najwyżej podam tytuły)

Bo bez tego się nie obędzie, a temat rozwlekły... wręcz na oddzielny artykuł, a na to czasu nie mam...
 
 
jarek alu
kandydat


Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 14
Wysłany: Wto 16 Lip, 2013 22:49   

Dawny przebieg odcinka Inowrocław - Inowrocław Mątwy ŒŚwiat Kolei 2013-05



http://www.sendspace.com/file/n5dj73
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 19 Lip, 2013 14:06   

Dzięki Jarku za przesyłkę prayer Super
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.