Wysłany: Sob 26 Sty, 2013 21:26 Linia kolejowa nr 231 Inowrocław - Kruszwica - Strzelno
Witam. Chciałbym dowiedzieć się czegoś o o linii kolejowej Inowrocław - Kruszwica - Strzelno. Gdy ją zamykali byłem dzieckiem i niewiele pamiętam. Jestem z Kruszwicy i chciałbym ocalić w jakiś sposób infrastrukturę dworca kruszwickiego jak i trasy do Strzelna. Może posiada ktoś stare rozkłady jazdy, zdjęcia, informacje o wcześniejszym dworcu? Pozdrawiam
Wielkie dzięki. Przypomniało mi się, że widziałem jako małolat zdjęcie spalonego dworca. Dziwi mnie to, że zjecie wyglądało na przedwojenne, a nowy dworzec to twór lat 60-tych, 70-tych? Czyli przez ten czas nie było budynku dworca? Może zastępczo działał za niego magazyn, który z resztą istnieje do dziś?
Forum już się przeniosło, więc spieszę z nowymi znaleziskami:
Nieistniejący budynek dworca w Kruszwicy. O dziwo magazyn przetrwał.
Bliźniaczy budynek dworca w Strzelnie zburzony w latach 80-tych.
Parowóz Ty45 ruszający ze stacji Kruszwica w stronę Strzelna. Ponad ostatnimi wagonami widać już obecny dworzec i charakterystyczną topolę.
A oto kilka ważniejszych dat z historii linii:
1882-09-01 - otwarcie linii towarowej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy
1889-01-01 - otwarcie linii pasażerskiej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy oraz otwarcie odcinka do Kruszwicy
1892-10-15 - otwarcie linii Mogilno - Strzelno
1908-10-01 - otwarcie linii Kruszwica - Strzelno
1965 – budowa nowego budynku dworca w Kruszwicy
1996-06-01 - zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Kruszwica - Mogilno
1996-09-08 - zamknięcie dla ruchu towarowego odcinka Kruszwica - Mogilno
1997 - zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Inowrocław Rąbinek - Kruszwica
1997-2003 - zaasfaltowany przejazd w Polanowicach, rozkradzione tory, nieprzejezdny odcinek Kruszwica - Strzelno
2004-04-26 - zdecydowano o likwidacji odcinka pomiędzy Kruszwicą a Mogilnem
2006 - w związku z modernizacja drogi Toruń - Poznań wycięto około 100 metrowy odcinek torów, przecinających drogę w okolicach stacji Bronisław, likwidując ostatecznie połączenie Strzelna z Mogilnem.
2009 - zaasfaltowany przejazd w Strzelnie w okolicach Urzędu Miejskiego.
2010-2011 - w dwóch miejscach linia kolejowa została przecięta przez budowaną obwodnicę Mogilna
Stacje kolejowe: Inowrocław Rąbinek, Mątwy, Rożniaty, Kruszwica, Polanowice, Racice, Lachmirowice, Gopło, Wronowy, Młyny, Strzelno, Bronisław, Kunowo Kujawskie, Szczeglin, Mogilno
Długość linii: 55,33km
[ Dodano: Sob 06 Wrz, 2014 18:23 ]
Oto stan obiektów na stacji Kruszwica na sierpień 2014:
Nastawnia na wyjeździe na Strzelno.
Po semaforach wyjazdowych też ani śladu...
Główne wejście
Widok na pętlę autobusową
Ktoś ukradł płytki chodnikowe z peronów i wyrósł na nich las.
Magazyn stacyjny. Obok niego stał oryginalny dworzec.
Zachowały się nawet oryginalne drzwi i okienka.
Aż żal patrzeć jak ładne niegdyś miejsce popada w ruinę. Osoby pamiętające stację chociażby zaraz po zamknięciu, wiedzą że wszystko było"na chodzie". Było by fajnie gdyby powołano stowarzyszenie opiekujące się terenem plus przejazdy drezynami. Niestety miasto zapomniało o tym rejonie, a ja jestem na emigracji . Dziś to na tyle. jutro zdjęcia wieży wodne, a właściwie pozostałości.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 07 Wrz, 2014 09:48
Bardzo ładny fotoreportaż
Będzie można zaobserwować postępujący proces degradacji...
Te drzwi to faktycznie niezły fant z przeszłości/świetności tej stacji
Na wieżę czekam z niecierpliwością
Oto wieża:
Jedynie drzwi się zachowały.
Miałem stracha, że zbiornik wpadnie do środka
To już koniec relacji. Miejmy nadzieje, że los się wkrótce odwróci.
Drodzy entuzjaści kolei i szeroko pojętej historii. Zróbmy coś w tym temacie póki nie jest za późno.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 07 Wrz, 2014 20:38
Dziękuję za wstawkę wieży - zdjęcia z wnętrza bezcenne.
Nigdy w niej nie byłem Zawsze "obok".
Widać, że "jakaś" ręka konserwatorska trzyma nad nią przysłowiową "łapę" skoro jeszcze stoi
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 20 Maj, 2015 15:57
Lokomotywa pierwsza klasa
Wagony... ktoś tam podpisał podobnie jak większość z nas myśli
Swoją drogą to możemy zaobserwować ciekawe zjawisko społeczne.
Ludzie patrzą na te pojazdy niczym na jakieś ufo!
Całe szczęście, że pamiętamy te czasy, kiedy lokomotywy nie były czymś tak egzotycznym jak współcześnie.
Poza tym, takie miasteczka jak Inowrocław czy Kruszwica, które są swoistymi grajdołami, powinny postawić na tego typu atrakcje, które zdecydowanie urozmaiciłyby sztywną "ofertę turystyczną" - o ile o takowej w Inowrocławiu w ogóle można pisać.
Rzecz jasna wszystko rozbija się o lokalne polityki, a zatem...
Będzie jak jest
Inny przykład - dlaczego nie ma np. stałej bazy kajakowej łączącej Kruszwicę z Inowrocławiem i na odwrót? Spływ Kanałem Noteckim byłby czymś mniej skostniałym niż ciągłe eksponowanie wszelakich bazylik i koncertów organowych (choć i takowa oferta ma swoich odbiorców...)
Popłynąłem trochę nie na temat
Dobrze ,że chociaż ktoś wpadł na pomysł aby w jakis jeden dzień zorganizować przejazd tą fantastyczną trasą. niestety przejazd ciuchcią nałożył się terminowo z pokazami na lotnisku, a szkoda.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 21 Lut, 2016 20:29 Linia kolejowa nr 231 Inowrocław - Kruszwica - Strzelno
Piękne! Interesujący materiał
Z tą V kolumną to trochę mało prawdopodobne...
Nieuzasadnionym wydaje się być niszczenie infrastruktury na terenie "do zajęcia".
Doraźnie torowisko itp. ok, ale budynek...
Bardziej skłaniałbym się do wersji "nie oddamy obcemu"
Ehh. Ciężko szukać informacji nie będąc w PL. Rzeczywiscie dziwne, że niemcy jeśli spalili to dlaczego nie odbudowali. Może spalenie miało miejsce pod koniec wojny. Może moje źródła sie mylą.
[ Dodano: Pią 13 Maj, 2016 05:48 ]
Uwaga wszyscy pasjonaci kolei! W sobotę, 14 maja pociąg specjalny POPIEL'16 przejedzie trasą Poznań, Gniezno, Trzemeszno, Mogilno, Kruszwicę i z powrotem. Więcej pod adresem: http://www.turkol.pl/inde...id=71&Itemid=49
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016 20:43
Do niedawna normalny widok, dziś sentymentalny
Niedługo to i SU 45 staną się rarytasem
Dobrze widzę, że tłoku nie ma?
P.S. Jeszcze taki mały , ale nie mogę się powstrzymać ze wstawieniem zdjęcia (które nota bene gdzieś od czasu do czasu losowo wyświetla się na głównej):
To był juz odjazd i stąd taka mała frekwencja. Na przyjeździe koło południa było więcej ludzi. To jedna z dwóch sprawnych SU45 w Polsce. A parowóz piękny
[ Dodano: Pon 05 Cze, 2017 16:46 ]
15 czerwca 2017 roku po raz kolejny pociąg popiel zawita na linię 231 i stację Kruszwica. Więcej informacji na: http://www.turkol.pl/inde...&id=71&Itemid=3
Nawet nie masz pojęcia jak bardzo chciałbym to zrobić. Niestety będę w Polsce dopiero w lipcu. Ale napewno zrobię relację z inspekcji postępującej degradacji stacji Kruszwica.
Taki mały off top. Postaram sie zebrać materiały z byłego przejścia granicznego pomiędzy republikami niemieckimi i Kruszwicy dawniej i dzis.
[ Dodano: Pon 07 Sie, 2017 16:09 ]
Nieoczekiwanie otrzymałem zdjęcia z przyjazdu lokomotywy Ol 49 59 na kruszwicką stację.
A ja czekałam za lokomotywą w Inowrocławiu na Rąbinku.Ale w tym miejscu pociąg nie zatrzymał się a szkoda. Przejechał i pojechał a sporo ludzi z dziećmi
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach