Chciałem Wam pokazać ciekawe miejsce.Jest to podobno jedyne w Polsce i jedno z dwóch w Europie /drugie w Bułgarii/ skrzyżowanie dwóch linii kolejowych normalnotorowych pod kątem prostym.
Skrzyżowanie powstało w 1884 roku po wybudowaniu przez spółkę Koleje Górnośląskie linii Orzesze-Żory która po 500m za stacją Orzesze przecięła wybudowaną 14 lat wcześniej przez Towarzystwo Kolei Wilhelma linią Orzesze-Jaśkowice - Tychy.
Teraz się już nie spotykają, linia jest nieprzejezdna (wg. RailMap, czyli pewnie gdzieś zalali asfaltem przejazd ).
Ciekawe, ciekawe
Pewnie dróżnik miał dużo roboty i większe niż zwykle poczucie odpowiedzialności
Z tego co widzę linię zamknięto w okolicach 2001/2002, w 2002 rozebrano sieć trakcyjną (pewnie nie zauważyliście na zdjęciach gołych słupów przy torze )
Ruch na skrzyżowaniu był regulowany semaforami.Przez cały okres funkcjonowania nigdy nie doszło do wypadku na tym skrzyżowaniu.Dróżnik miał trochę roboty ponieważ oprócz pilnowania ruchu pociągów musiał jeszcze obsługiwać dwa przejazdy drogowe przez tory zamykane zaporami.
Właśnie obejrzałem fotorelację na znanym mi forum /zdjęcia z wczoraj/.Otóż pokazane przeze mnie skrzyżowanie już nie istnieje.Odcięto palnikami po parę metrów szyn linii do Żor.Został tylko jeden tor na czynnej linii do Rybnika.Smutno,cieszy tylko fakt że zdążyłem /i Wy/ to skrzyżowanie zobaczyć.
aż, chce się krzyczeć ze smutku :!:jak można zniszczyć takie unikatowe miejsce głupota urzędasów. Dzięki ,że dałeś nam możliwość zobaczenia skrzyżowania. Szkoda ,ze w realu juz jest to niemożliwe.
Z tego co widzę linię zamknięto w okolicach 2001/2002, w 2002 rozebrano sieć trakcyjną (pewnie nie zauważyliście na zdjęciach gołych słupów przy torze )
Ciekawe rozwiązanie tego skrzyżowania, szkoda że przeszło do historii, bo pewnie na rewitalizację nie ma co liczyć.
Mnie ciekawi jedno, odnoście wypowiedzi Lutra którą cytuję, jak było wykonane połączenie obu trakcji krzyżujących się linii. Wiadomo, że musiało być, nie wyobrażam sobie tylko technicznie połączenia tych przewodów pod kątem prostym. Fajnie byłoby znaleźć jakieś stare archiwalne zdjęcie.
Faktycznie, ciekawa sprawa. Ale wydaje mi się że zrobiono to było wtedy na jednym poziomie na "pająka" tak jak niekiedy ma miejsce w liniach tramwajowych.
No raczej nie mogłoby być jednego przewodu nad drugim, z oczywistych względów. Nie widziałem tego typu połączenia w liniach tramwajowych, choć faktycznie takowe rozwiązanie istnieć musi (kąt 90 stopni), bo w moim mieście kiedyś się też 2 linie tramwajowe ze sobą skrzyżowały w podobny sposób (niestety linia "trójka" w Toruniu została skasowana). BYłem jednak za młody, żeby zdążyć się temu przyjrzeć.
Sprawdziłem. Linia istniejąca, co zresztą widać na zdjęciu, jest zelektryfikowana. Ta obecnie nieprzejezdna, czyli Orzesze - Żory, była zelektryfikowana w 1978 roku, wystarczy spojrzeć na historię tej linii:
Ja korzystam głównie z tego serwisu, który zamieściłem powyżej, też całkiem całkiem daje radę. Serwis jest na bieżąco aktualizowany przez różnych pasjonatów kolejnictwa, można znaleźć każdą linię kolejową w Polsce i każdą najbardziej zapyziałą stacyjkę, nawet jeśli linia nie istnieje tam od kilkudziesięciu lat. Dogrzebałem się nieraz nawet do linii, które już przed 2 wojną zostały rozebrane.
Przed chwilą przeczytałem że skrzyżowanie zdemontowano,ale nie zniszczono.Podobno czeka w depozycie PLK na "lepsze czasy" /cokolwiek miałoby to znaczyć/.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach