FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: bydgoski, kanal

Kanał bydgoski
Autor Wiadomość
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 14:45   Kanał bydgoski

Bydgoszcz jest jednym z nielicznych miast położonych na skrzyżowaniu dróg wodnych (Brdy, Wisły, przez Kanał Bydgoski łączących się z Notecią i Wartą oraz Odrą). Zabudowa starej cz궜ci miasta była projektowana z myśœlą o wykorzystaniu tych naturalnych walorów. Obszar nad odnogami Kanału Bydgoskiego nazwano Małą Wenecją lub Wenecją Bydgoską. Ocalały do dzisiaj fragment tej zabudowy w okolicach Wyspy Młyńskiej ma być w najbliższym czasie remontowany, a nad pozostałym fragmentem Starego Kanału Bydgoskiego rozciąga się park. Teren ten należy do Skarbu Państwa. Sam kanał pozostaje od 1965 r. w administracji Okręgowego Zarządu Wodnego w Bydgoszczy. Zarząd nad terenami zielonymi sprawuje Urząd Miasta Bydgoszczy, przy współpracy z konserwatorem przyrody - ze względu na obecnośœć drzew będących pomnikami przyrody. Opisywany park położony jest między torami kolejowymi od zachodu i północy oraz wzdłuż ul. Nad Kanałem i Rondem Grunwaldzkim od wschodu i ulicą Nakielską od południa. Zarząd nad parkiem sprawuje Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony ŒŚrodowiska Urzędu Miasta Bydgoszczy. Powierzchnia terenu to prawie 49 ha rozciągających się po obu stronach jednej z istniejących do dziśœ odnóg kanału tzw. Starego Kanału Bydgoskiego. W jego obrębie znajdują się dwie czynne śœluzy (przy ul. Wrocławskiej i przy ul. Czarna Droga). Park składa się z trzech cz궜ci o różnym stopniu zagospodarowania, połączonych ze sobą w naturalny sposób.



Historia:

Pierwszy projekt kanału łączącego Brdę z Notecią a tym samym Wisłę z Odrą pochodzi z pracowni nadwornego kartografa króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Franciszka Floriana Czaki. Powstał w 1766 roku, czyli na 6 lat przed I rozbiorem Polski. Ze względu na sytuację polityczną kraju projekt nie został zrealizowany przez władze polskie. Ideę połączenia dwu wielkich rzek podjął król pruski Fryderyk II. W 1773 roku rozpoczęto prace według projektu Franca B. von Brenckenhoffa. Pracami budowlanymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały one do czerwca 1774 roku. Powstało 26 kilometrów drogi wodnej przeciętej 9 drewnianymi śœluzami. Ze względu na brak ludzi do pracy w okolicy budowy, robotników sprowadzono z Turyngii, Saksonii, Meklemburgii i Czech (8 - 18 tys. osób). Zbytni pośœpiech w pracach spowodował śœmierć wielu z nich (prawdopodobnie?) i zawalenie się śœluzy oraz zapiaszczenie sporego odcinka kanału. Kanał do eksploatacji oddano dopiero we wrześœniu 1774 roku i bardzo szybko nastąpiło jego zamknięcie i modernizacja. Przebudowano śœluzy na murowane z drewnianymi wrotami - istnieją do dzisiaj przy ul. Bronikowskiego - VI śœluza (1806-1809), ul. Czarna Droga - V śœluza (1805-1807) i ul. Wrocławskiej - IV śœluza (1804-1806), wszystkie przeznaczone dla barek o ładownośœci do 200 ton. W następnym etapie przebudowy, w latach 1887 do 1915, powstały śœluzy Okole i Czyszkówko o ładownośœci do 500 ton, znacznie skracające drogę. Były one związane z potrzebami wojska. Od tej pory istniały dwa równoległe ciągi od ulicy Bronikowskiego - śœluza VI - do okolic ulicy Siedleckiej, gdzie łączył się z Brdą tzw. Nowy Kanał z istniejącymi do dziśœ śœluzami Czyszkówko i Okole stanowiący główną drogę wodną i tzw. Stary Kanał od śœluzy VI do śœluzy II przy ul. Grottgera - pełniący funkcje najpierw drogi rezerwowej dla małych barek, następnie kanału ulgowego (od lat 40-tych XX w.) i odprowadzający wodę z okolic Nakła, Lisiego Ogona, Miedzynia, Osowej Góry, ponieważ tylko jego śœluzy posiadają upusty dla zrzutu wody z obszaru zachodniego miasta. Dlatego śœluzy IV, V, VI są dziśœ jednocześœnie obiektem zabytkowym i piętrzącym w miarę potrzeby wodę Kanału Bydgoskiego (dł. 4.03 km). Po pierwszej wojnie śœwiatowej Stary Kanał był coraz rzadziej wykorzystywany jako droga wodna. Nad jego brzegami powstała, więc sieć kawiarni, kawiarenek i restauracji oraz terenów wypoczynkowych ocienionych starymi drzewami. Nabrzeże zamieniło się w miejsce spotkań i spacerów bydgoszczan. Po kanale pływały statki spacerowe i łodzie, którymi panowie wozili panie, stąd nazwa Wenecja Bydgoska. Niestety w latach 60-tych XX w. nastąpiła przebudowa i poszerzenie ulicy Grunwaldzkiej. Powstało Rondo Grunwaldzkie usprawniające komunikację miejską, ale jednoczesnie zasypano odcinek kanału od II śœluzy włącznie do IV śœluzy. Wody kanału skierowano do Brdy pod Rondem Grunwaldzkim rurociągiem o śœrednicy 1800 mm. Skrócono, więc Stary Kanał i oderwano go od Wyspy Młyńskiej. Obecnie śœluzy IV, V, VI są odremontowane, posiadają pozwolenia wodnoprawne są na bieżąco kontrolowane przez Nadzór Wodny i pozostają w eksploatacji Miasta Bydgoszczy. Miasto nie tylko docenia wartośœć historyczną obiektów Kanału Bydgoskiego, ale i dba o jego stan, wyremontowało śœluzy, oczyśœciło koryto kanału i wyremontowało brzegi. Prace prowadzone były w porozumieniu z konserwatorem zabytków. W dniu 8 XII 2005 roku Wojewódzki Konserwator Zabytków powziął decyzję o wpisaniu do rejestru zabytków całego zespołu Kanału Bydgoskiego (Nowego i Starego) wraz z towarzyszącą mu zabudową. Miasto stara się również o wpisanie go na listę ŒŚwiatowego Dziedzictwa Kultury i Przyrody UNESCO ze względu na unikalny w skali europejskiej przykład XVIII-wiecznej myśœli technicznej i wielkie znaczenie dla rozwoju miasta (przed budową kanału w Bydgoszczy mieszkało ok. 800 osób). W przyszłośœci nad brzegami kanału mają powstać przystanie dla łodzi, kajaków, rowerów wodnych i statków spacerowych, punkty gastronomii i hotele (hotel "Park" już czynny w budynku przedwojennego hotelu posiada salę restauracyjną z piękną mozaiką przedstawiającą historię miasta). Planowane są kotwicowiska z pełnym wyposażeniem i powiększenie systemu śœcieżek rowerowych. Zgodnie z Programem Rozwoju Lokalnego na obrzeżu kanału ma powstać miasteczko naukowe z interaktywnymi wystawami.



Przyroda:

Na terenie parku rosną liczne gatunki drzew i krzewów liśœciastych, jeden modrzew i kilkanaśœcie sosen zwyczajnych zgrupowanych przy kośœciele Miłosierdzia Bożego. Wczesną wiosną zakwitają na trawnikach ziarnopłon wiosenny i złoć żółta (oba żółtokwitnące) a z drzew olsza czarna. W pobliskich ogródkach kwitną "bzy" lilaki (białe i fioletowe) a na terenie parku suchodrzew tatarski i tawuła, a w czerwcu jaśœmin i nieliczne głogi. Cz궜ć parku jest zacieniona przez stare drzewa - tam krzewów kwitnących jest mało i słabo rosną. W cz궜ci północnej parku, przy torach kolejowych krzewów jest więcej i są bujniejsze gdyż dociera do nich więcej śœwiatła. W maju kwitną kasztanowce białe, a latem lipy drobnolistne tworzące cienistą aleję. Warto zwrócić też uwagę na wczesnozakwitające czerwone kwiaty wiązu szypułkowego i jego uskrzydlone, okrągłe nasiona. Najcenniejszymi drzewami są pomniki przyrody:

* 14 olch czarnych

* 11 topól czarnych

* olsza czarna trójwierzchołkowa

* dąb szypułkowy

Status pomnika przyrody topole uzyskały 8 lutego 1955 roku, było ich wtedy 40 sztuk, a olsze 10 grudnia 1987 roku. Są to obecnie drzewa 100-160 letnie o pierśœnicach powyżej 500 cm (pierśœnica to obwód drzewa na wysokośœci 120 cm nad ziemią). Ciekawe są również inne drzewa o rozmiarach kwalifikujących do objęcia ich ochroną pomnikową :

* wiąz szypułkowy

* dęby szypułkowe

* klony srebrzystolistne

* lipa drobnolistna

Na terenie parku możemy w miniaturze zobaczyć las iglasty z sosną zwyczajną, łęg z olszą, jesionem i wiązem oraz las liśœciasty z lipą, klonem i kasztanowcem. Każdy z nich rośœnie na innej glebie i różni się rośœlinnośœcią runa. Niestety tegoroczna zima 2005/2006 z mrozami do -28 st. C spowodowała ubytki w drzewostanie i prace nad ich usuwaniem trwają. W cz궜ci zachodniej kanału, przy brzegach, widać rośœlinnośœć szuwarową z arcydzięglem litworem, tatarakiem zwyczajnym i trzciną pospolitą. Z brzegu kanału można wiosną obserwować zachowania godowe kaczek krzyżówek, kurek wodnych i łysek, a w późniejszym okresie również ich potomstwo. Na trawnikach spotyka się kosy, szpaki, drozdy, wronę siwą, gołębie grzywacze (największe gołębie będące zwierzyną łowną, w mieśœcie czują się bezpiecznie) i gołębie miejskie. Spacerowicze nie zapominają o ptakach również w czasie zimy dokarmiając je regularnie. Okoliczni wędkarze łowią nad kanałem ryby.























 
 
Anusiaino
komendant plutonu



Dołączył: 24 Mar 2007
Posty: 1638
Skąd: Inowrocław
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 14:50   

zdjęcia rewelacja!!
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 16:10   

Ooooo, piękny materiał - w końcu Wenecja :)

Dziękujemy :!:

Nie pozostaje nic innego teraz jak uzupełniać go swoimi, kolejnymi fotami - zatem wszystkich chętnych zapraszam do poszerzania materiału!

A tak swoją drogą, to może by w tym roku (nawet blisko początku, póki drzewa nie zasłaniają) zrobić mały rekonesans w tym temacie w plenerze?
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 16:22   

Materiał super! Fotki super!

Powiem tak. Kawał dobrej roboty! Brawoooo! :D
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009 02:11   

Czy jakiśœ plan miasta z naniesionymi obiektami będzie? Przydałby się :wink:
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009 15:57   

Na której śœluzie kręcili 4 Pancernych i psa ? :roll:
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009 18:20   

Na pewno na odcinku kanału na wysokośœci Poczty - widać ją w tle. Co do samej śœluzy to nie wiem... :roll: Trzeba poszukać info :) Jest książka o kulisach filmu, m.in. co gdzie jak i z kim... może tam będzie odpowiedź?

Hmm... Szukam... Bez konkretów piszą cośœ http://miasta.gazeta.pl/b...trasie_W_Z.html i stamtąd jest też poniższa fota wykorzystana we wskazanym tekśœcie. Zatem pewnie o tą śœluzę chodzi:



 
 
pancerstonka
Gość
Wysłany: Czw 22 Sty, 2009 00:46   

Ładne foty ,extra materiał... troch ę szperania detektywistycznego było,ale napewno było warto,bo bardzo wzbogaci naszą wiedzę w tym temacie... pozdro dla autora.
 
 
deepdarkness 
zastępca komendanta drużyny



Wiek: 42
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 478
Skąd: Zielonka/ Bydgoszcz
Wysłany: Czw 28 Maj, 2009 22:02   

Szczypawka: z jakich lat są te czarno-białe fotki ze zniszconą śœluzą?
 
 
 
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Pią 29 Maj, 2009 22:18   

deepdarkness napisał/a:
Szczypawka: z jakich lat są te czarno-białe fotki ze zniszconą śœluzą?




Jest to przełom roku - jesień 1987 i wiosna 1988.
 
 
deepdarkness 
zastępca komendanta drużyny



Wiek: 42
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 478
Skąd: Zielonka/ Bydgoszcz
Wysłany: Sob 30 Maj, 2009 12:45   

Przyzanm szczerze, że nie wiedziałem, że śœluzy na starym odcinku kanału były aż w tak opłakanym stanie!

Jednym z największych błędów Bydgoszczy było zasypanie kanału na ocinku od ul. Kruszwickiej do Brdy i zniszczenie dwóch śœluz.

Nie cierpię tej cz궜ci miasta wyjątkowo!

Panuje tam istny chaos przestrzenny przecięty śœmierdzącą arterią komunikacyjną :(



Odcinek starego kanału który przetrwał jest jak najbardziej urokliwy.

Ale co z tego, jeżeli nic po nim nie żegluje.

Same śœluzy zaśœ trwają same dla siebie, przypominając czasy śœwietnośœci żeglugi rzecznej.



Nieistniejąca śœluza nr 2 przy wylocie ul. Grotgiera:

 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Sob 30 Maj, 2009 13:40   

Deep, identyfikuję się z Twoją oceną :wink:
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Sob 30 Maj, 2009 16:02   

:roll: Deep ale widokóweczka jest o key.Niszczyć bezmyśœlnie to chyba nasza specjalnośœć narodowa.
 
 
slash 
komendant drużyny



Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 560
Skąd: Wolne Miasto Gdańsk
Wysłany: Nie 31 Maj, 2009 16:07   

Wypadałoby zobaczyć ten pikny Kanał:)
 
 
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Czw 14 Sty, 2010 13:22   

http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Czw 14 Sty, 2010 21:13   

prayer szczypawka filmik jest Super Super a i podkład muzyczny jest przy filmie Super
 
 
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Nie 31 Sty, 2010 23:17   

Kanał Bydgoski w zimie.











































 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Pon 01 Lut, 2010 03:32   

Wręcz śœwietne zdjęcia z Kanału Bydgoskiego zrobione zimową porą. :roll: prayer Super
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 02 Lut, 2010 14:01   

Dołączam się do aplauzu :)

Rewelacja! Z tego co kojarzę, to w bliskim sąsiedztwie koczuje całe stado łabędzi... :wink:

Super klimat nadają te zlodowaciałe spusty wody Super
 
 
pancerstonka
Gość
Wysłany: Pon 12 Kwi, 2010 00:21   

No to niech i ja się pochwalę śœluzą sfoconą ,na której podobno nakręcono jeden z odcinków "Czterej pancerni i pies" i dla upamiętnienia tego wydarzenia ma stanąć kolejna replika "Rudego 102"

Na początek foty gdzie pod ziemia są zasypane bunkry z filmu,tak twierdzi pewna osoba.











































































 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Pon 12 Kwi, 2010 09:16   

ŒŚwietna foto relacja. Super prayer
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 12 Kwi, 2010 20:01   

Pancer, kawał śœwietnej i dużej roboty! Super miejscówka Super

Hmm... a co to za "bunkry" tam mają być? :roll: :?
 
 
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Pon 12 Kwi, 2010 22:58   

Dr. Faustus zlokalizowaliśœmy miejsce bunkra zdjęcie 15



http://www.youtube.com/wa...feature=related



w 20 sek. filmu widać bunkier
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2010 23:26   

Faktycznie :shock: Ale z tego co mi wiadomo to dla potrzeb filmu wybudowana atrapa... Tak więc najprawdopodobniej to jest tylko miejsce w którym owa dekoracja stała... :roll: :wink:
 
 
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Śro 14 Kwi, 2010 00:54   

Kobieta, która nam to opowiadała zna to miejsce od 40 lat. I jest pewna, że tam był bunkier(?)
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 14 Kwi, 2010 15:44   

Umówimy się na rekonesans :wink: Dam znać kiedy będę w Bdg.
 
 
jacekwoj3 
komendant drużyny


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 789
Skąd: Twierdza Przemyśœl
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010 13:34   

już Was widzę z łopatą i kilofem :D :wink:
 
 
pancerstonka
Gość
Wysłany: Sob 07 Sie, 2010 00:33   odp

Pozwolę sobie po długiej nieobecnośœci tu,dalej pociągnąć temacik z ŒŚluzami Bydgoskimi.Tym razem następna z czynnych śœluz,na rozwidleniu starego i nowego kanału...























 
 
pancerstonka
Gość
Wysłany: Sob 07 Sie, 2010 15:25   odp

Dorzucam brakujące,jak mi się wydaje foty,bo nie przypuszczałem,że wedrę się normalnie na teren śœluzy...

Jeśœli to nadal jest jeszcze interesujący temat,to wiem skąd inąd,że szykuje się jeszcze materiał Szcypawki.























 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 08 Sie, 2010 05:33   

Pancer, śœwietna miejscówka i temat jak najbardziej interesujący :)

Tak więc czekamy na dalszy ciąg :wink:

Mijam ją często i ciągle mam przed sobą wyprawę na/do niej - jednym słowem: nie byłem.

Ot, kiedyśœ się zrobi :)

Dlatego fajnie jest zobaczyć z bliska już dziśœ Super
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Nie 08 Sie, 2010 14:58   

prayer Super
 
 
krajan
kandydat


Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 1
Wysłany: Nie 27 Lut, 2011 18:29   

deepdarkness napisał/a:
...

Nieistniejąca śœluza nr 2 przy wylocie ul. Grotgiera:




Artura Grottgera jeśœli już :wink:



szczypawka napisał/a:
Kanał Bydgoski w zimie.





Zdjęcie przedstawia rozwidlenie rzeki Brdy, po prawej dalej płynie Młynówka :wink:





Pozdro
 
 
szczypawka 
komendant drużyny



Dołączyła: 12 Sie 2007
Posty: 541
Wysłany: Nie 07 Lut, 2016 21:48   

Śluza Miejska



















































 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 08 Lut, 2016 13:59   kanał bydgoski

Wow :!: Extra :supz:
_________________
FORUM - OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA...
TURYSTYKA HISTORYCZNA
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Wto 09 Lut, 2016 17:35   

Super :supz: :supz: ja tylko oglądałam z tak zwanego brzegu :cry:
_________________
http://www.stowarzyszeniebastion.com/
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 09 Lut, 2016 20:33   

Napisz Szczypawka coś więcej o tych pracach... :roll:
_________________
FORUM - OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA...
TURYSTYKA HISTORYCZNA
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.