W dniu wczorajszym, przypomniałem sobie o istnieniu ciekawego obiektu, na obrzeżach Inowrocławia.(za hutą szkła ''IRENA'' )
Kilka lat temu, wraz z grupą paramilitarną, używaliśmy tego wiaduktu jako ''twierdzy'' podczas taktyki.Nierzadko, był on również odwiedzany przez harcerzy z ZHR, jako ścianka wspinaczkowa.Niestety, ''miejscowe środowisko pijackie'' wybrało ten wiadukt, jako miejsce do degustacji napojów winnych, że o narkomanach i pseudo-graficiarzach nie wspomnę
Jak widać na fotkach, ci ostatni, pozostawili po sobie część swej radosnej twórczości.
Z informacji, jakie znalazłem ''na szybko'' , obiekt ten powstał w okresie międzywojennym i miał służyć jako kolejowe ''obejście'' dworca głównego dla pociągów jadących z Torunia do Bydgoszczy ( i odwrotnie).
Ponadto, z tego co mi wiadomo, niedaleko znajdował się obóz dla wysiedleńców, ale jego dokładna lokalizacja nie jest mi znana.
to jest konkurencyjny portal który pokazuje głosami internautów co jest na topie w naszym miescie.Tam takze sa obiekty wymienione u was na portalu .Na ino topie znajduje sie duzo zabytków m.i wieza cisnie w solankach , obwodnica niedokonczona itp a takze inne znane miejsca .Jestem najlepszym internauta tam , ale ktos mi zaproponował zebym zalogowal sie uwas bo mam wiedze o inie
dziekuje za powitanie>co do zdjec pojawia sie ale niestety jeszcze nie uplynelo mi 24 h od logowania, ale juz wiem jak to sie robi.mam zdjecia które uzupełnia wasza kolekcje.dotad rzucalem obiektami na portalu inotop
Teraz wypowiem się na temat obwodnicy. 100 lat, 100 lat niech zyje zyje nam!!!! tak humorystycznie ale serio. Ten obiekt niedługo powinien lub miał swoje 100 lecie istnienia. Miejsce legenda os nowego i nie tylko, znane w całym prawie inie, reklamowane na inowrocławskich portalach m.in ino-online i ino top, jestem swiezy ale własnie tam na tych portalach pisalem o tym tzw moscie, jak i mam jego galeie zdjec. Z czym kojarzy sie ten obiekt obecnie to z piciem używki przedewszystkim, robienia tam grandy... ploneły kilkakrotnie tam opony. Obok utworzony został tor quadowy, niestety zaniedbany.Ale ten most swietie wychodzi na zdjeciach
Czytałem wasze wypowiedzi co do tej obwodnicy.Powiem wam jedno , bo pisali co niektorzy o tym ze ma nazwe ,,spalony".Odpowiedz taka ze on nigdy sie nie palił.Ta nazwa jest potoczna nazwana przez młodych raczej. Ale powiem wam ze częsciowo macie racje, były tam pożary.Ale nie robili tego ani zołnierze niemieccy, czy rosyjscy itp Pozary były tam powodowane i zaprószane przez .... naszą współczesną gównażerie. Przez ich durne wygłupy teren wokół mostku niejednokrotnie płonął !!! zwłaszcza ugór pomiędzy mostem a torami do torunia, wdłuz tego potoku, co plynie pod mostkiem. Niejednokrotnie tam palone były smieci ,opony inne .
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10270 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Sob 21 Lis, 2009 04:41
Najgorsze do gaszenia są tereny po starych działkach "Ireny" - to ten teren pomiędzy siatką "Ireny",m a torami na Bydgoszcz... Dziury, doły, studzienki...
No a jak sie tam pujdzie, to napewno trzeba sie wspiac na niego ( wejscie jest z jednej ze stron) i podziwiamy okolice z tego mostku , czyli widoki takie jak na zdjęciach.....
wał który idzie do tego betonowego mostku, został później częsciowo rozebrany, gdyz przecieła go droga Inowroclaw - Jaksice ( przez Gnojno i Czyste). Widoczna na fotografii...
Tu też taka ciekawostka troche odchodząca od tematu, ale tez warto i niej wspomnieć. Na terenie przy tej obwodnicy pomiedzy tymi wałami powstał tor na pojazdy typu quad itp. można pooglądać jak jezdżą lub samemu pojeździc ( jesli ktos zwas lub wasz znajomy posiada quad albo cos podobnego).Atutem toru jest jego połozenie zdala od domów mieszkalnych, co nie przeszkadza ludziom hałas, ale stan jest zaniedbany.Wjazd do toru znajduję sie kilkanascie metrow od przejazdu kolejowego.Migawki toru który zauwazycie będąc na obwodnicy.
No udało się zrobic podczas sprzyjającej aury.Jescze ciepłe fotki obwodnicy w scenerii zimowej....Równiez zapraszam sympatyków fotografi na własna sesję w tym miejscu!!!
Tak sobie jeszcze raz oglądałem film o nalocie na Inowrocław i zobaczyłem, że są tam jakieś "łuki" za drogą na Bydgoszcz (widać w początkowej fazie nalotu). Co prawda na tym wiadukcie jeszcze nie byłem ale być może on był czynny albo na filmie widać torowiska w trakcie budowy, dlatego tak wyraźnie się odcinają i je widać. Może faktycznie można było dojechać z peronó "toruńskich" na Bydgoszcz i odwrotnie? Wtedy właśnie jechałoby się tym wiaduktem.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10270 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011 04:41
Czyli którędy sugerowałbyś przebieg torów np. z peronu toruńskiego do Bydgoszczy, pod wiaduktem? (dziś właściwie mostem z uwagi na ciek wodny jaki pod nim przepływa, coskutecznie blokuje tą wersję przeszkadzając w logicznym prowadzeniu torowiska)...
Chyba, że jedynym wytłumaczeniem jakie należy przyjąć będzie to, że ów ciek powstał w wykopie po torowisku...
(na mapce Madmaxa78 wyraźnie widać, że struga płynie w rowie/wykopie)
Na mapce z 1939 roku ładnie widać przebieg torowisk - pokrywają się ze zdjęciem z nalotu. Nawet wiadukt jest narysowany. Na inotopie Lesiu12345 opisywał właśnie że było to chyba niedokończona obwodnica kolejowa. http://www.inotop.pl/?ob=109
Mam parę dni wolnego, to może się tam przejadę (w Inie mieszkam dopiero 7 lat i nie wszystkie "tajemne" miejsca jeszcze znam.
Ta mapa niezupełnie jest z 1939 roku. Wtedy naniesiono tylko polskie nazwy ulic (kilka z błędami). Podkład jest znacznie starszy, pochodzi co najmniej z lat 20-tych. Brakuje obiektów wybudowanych w latach trzydziestych (strzelnica, stadion, nowe solanki z wziewalnią, borowiną i drugim stawem), a jest jeszcze stara strzelnica na Poznańskiej, choć nie ma już linii kolejowej w miejscu obecnej ul. Piłsudskiego. Przypuszczam, że wersja tej mapy (Verkehrsplan) powstała na potrzeby wojny z Polską. Na mapie z 1944 (3175 Jakschitz 1:25 000) nie ma już tych torów, poza krótką bocznicą i śladem nasypu, jednak bez zaznaczonego wiaduktu. Na polskiej sztabówce z 1925 z info, że jest wydrukowana z niemieckiego wydania z 1918 tych torów także nie ma. Na mapie sztabowej z 1935 tory są jak na tej Verkehrsplan . W opracowaniach naszych regionalistów też nie ma jakichkolwiek wzmianek na ten temat, a sprawa jest ciekawa.
Sugerowałem się nazwą mapy, nie sprawdzałem czy była aktualna w tym roku.
Dziś przejazdem udało mi się dojechać na most. Trochę się zdziwiłem, bo chyba okolica mocno się zmieniła od czasu zrobienia fotek, które widziałem. W każdym bądź razie to ten wiadukt, który jest na mapce a w miejsce niedokończonego torowiska na Toruń i na Bydgoszcz powstała... droga asfaltowa. Następna zagadka - czy to będzie fragment inowrocławskiej obwodnicy? Droga biegnie dokładnie po dawnym torowisku. Naprzeciw wyjazdu na Marcinkowskiego (a raczej drogi na Czyste - widać na jednym zdjęciu) jest wyraźne przedłużenie nasypu torowiska a w drugą stronę, asfalt idzie wyraźnie na przedłużeniu łuku, który idzie od torów pod wiadukt.
Tutaj też trochę się przyjrzałem temu ciekowi, który idzie pod mostem. Wygląda na ciek, który powstał wtórnie, może jako odwodnienie Huty, bo dno rowu jest raczej płaskie, tylko jest wąski i nieregularny rowek na strumień. Nasypy i łuk jest bardzo wyraźny i raczej nie miał przeznaczenia "wodnego" .
Niemniej, po tym co zobaczyłem, czyli pozostałościami po budowie drogi i obkopaną jedną stroną wiaduktu, zastanawiam się, czy ktoś nie wpadnie na pomysł rozebrania tegoż to wiaduktu.
Owa asfaltowa droga to broń Boże nie żaden fragment obwodnicy ani nawet nie cześć jej infrastruktury (obwodnica będzie przechodziła paręset metrów dalej w kierunku północno-wschodnim). Jest to droga dojazdowa do znajdujących się tam terenów inwestycyjnych miasta.
Wracając do torów kolejowych. To o ile jestem sie w stanie zgodzić, że górą wiaduktem mogła przechodzić linia kolejowa bo nawet teraz na zdjęciach satelitarnych można wg granic działek wyznaczyć taką linię i po części istnieją nasypy to nie wydaje mi się, że coś przechodziło dołem. Jeżeli by tak było to widać byłoby jakiś ślad pozostałości na polu, które znajduje się za działkami w kierunku Bydgoszczy, którędy powinna przechodzić owa linia. Ponadto wydaje mi się, że brakuje jakiegoś małego wiaduktu czy podobnego obiektu nad drogą do Gnojna.
Możliwe, że na zdjęciach czy także na mapie zaznaczone są może planowane linie bądź juz w trakcie budowy. Moim skromnym zdaniem jednak nie zostały one oddane do użytku. Ale jak mówię są to jedynie moje luźne rozmyślania.
Jeżeli by tak było to widać byłoby jakiś ślad pozostałości na polu, które znajduje się za działkami w kierunku Bydgoszczy, którędy powinna przechodzić owa linia.
Właśnie tym śladem biegnie ten asfalt. Zobacz jeszcze zdjęcie z filmu o nalocie i link do google maps (w google maps wyłącz "etykiety", będzie wyraxniej widać)
Chyba się muszę wybrać w te okolice jak się pogoda ładna zrobi
No na filmie widać, że odnoga ta idzie w kierunku Bydgoszczy tylko dalej jakby zanika..(może to kwestia jakości filmu).
Inna kwestia którą ciągle podtrzymuje jest to iż idąc dalej mamy tereny podmokłe i jeżeli tamtędy miałaby przechodzić linia kolejowa to jakis ślad w formie najpewniej nasypu by pozostał, a takowych instalacji tam nie widać.
Pytaniem natomiast jest po co jeżeli by istniały już te elementy węzła ktoś zadał sobie trud żeby je rozebrać, zniwelować z powrotem teren. Usunąć podsypkę z kamieni (chyba że technologia była inna).
Jeżeli jeździły pociągi pod wiaduktem to może jest on okopcony od spodu??
No i na bazie tego przeanalizowałem obecne zdjęcia satelitarne, które dowodzą chyba jednak istnienia w przeszłości tych linii. Niemniej ciekawym jest co się z nimi stało.
Dawno temu słuchałem opowieści mojego dziadka który opowiadał że faktycznie budowano tam linię kolejową. Prace wykonywali ludzie z ,,kongresówki'', lecz wszystko przerwała wojna.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10270 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 01 Kwi, 2015 22:10
Myślę, że warto do tematu wrócić i... na początek przywrócić zdjęcia z wątku...
Są jeszcze z nami na forum autorzy ww. postów?
Rafik, jeszcze jakieś ciekawe dziadkowe opowieści pamiętasz?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach