Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10267 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Czw 13 Sty, 2011 00:21 Czy była jeszcze jedna wieża ciśnień?
Pytanie wątku w sposób jednoznaczny charakteryzuje cel postu - potwierdzenie bądź zaprzeczenie tezie istnienia wieży ciśnień w okolicy dworca kolejowego.
Myślę tu o latach I W.Św....
Do takich podejrzeń skłoniło mnie zdjęcie z jednej publikacji, z podpisu którego wynika, że przedstawia ono jeńców rosyjskich na inowrocławskim dworcu...
Przyjrzyjmy się:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Powiększając kadr widzimy znaną z innych miejscowości charakterystyczną dla początków XX w. bryłę wieży ciśnień (m.in. podobna do kolejowej kruszwickiej):
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Pewnym ułatwieniem powinny być ledwo widoczne zabudowania z tła... ewentualnie drzewa wskazujące jakąś biegnącą w pobliżu drogę... no ale...
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Na moja kolejarskie oko wieża ta stała między zabudowaniami Kruka a lokomotywownią, świadczyć o tym może drogą( Kruśliwiec-Pakość), semafory, nastawnia i parowóz, mogą wskazywać na wjazd na teren grupy lokomotywowni. Która składała się w tamtych czasach z 2 hal wachlarzowych odwróconych do siebie "plecami".
Edyta:
Co do nastawni wydaje mi się, że ona istnieje do dnia dzisiejszego i znajduje się na terenie PKP Energetyka
Nie bardzo rozumiem objaśnienia Muchy. Co to znaczy "między zabudowaniami Kruka a lokomotywownią"? Lokomotywownia znajdowała (budynki nadal istnieją) się obok wiaduktu bydgoskiego, natomiast Kruk rozciąga wzdłuż szosy pakoskiej obok Saliny. Może chodzi o Kruśliwiec? Nie wiem też którą drogę określił jako droga Krusza - Pakość.
gdzieś w necie była pocztówka z jeńcami na dworcu w Inowrocławiu - może robiona tego samego dnia?
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10267 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011 14:51
G.Dark, mam tą pocztówkę. Zwróciła również moją uwagę wywołując podobne skojarzenia.
Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że to ręka tego samego fotografa.
Jeśli uda się porównać, to jeńcy powinni być "ci sami" na obydwóch ujęciach.
Tak więc w wolniejszej chwili zeskanuję i wrzucę do porównania, choć z tego co pamiętam nie mam tam widocznych punktów odniesienia w stosunku do tła No, ale zobaczymy
trzeba byłoby się rozejrzeć po cyfrach. Na pewno hektometraż jest podany na słupkach i słupach na węźle, ale pytaniem gdzie jest okolica 59,6 km to zbyt ciężkie pytanie dla mnie.
Natomiast co do zdjęcia z jeńcami to albo okolice gdzie obecnie jest PKP Energetyka,
albo
patrząc na liczbę torów i rozjazdy można snuć domysły, że to hen przed stacją, na wysokości wieży ciśnień za Solankami.
Na pewno zdjęcie jest zrobione od strony "miasta" w kierunku: Kruśliwiec lub Mimowola.
Droga w tle może być Drogą do Żnina, natomiast całkiem w tle drzewka, Drogą do Kruśliwca.
Poza tym możemy próbować na siłę zrobić z tej widokówki Inowrocław wg mnie jest to Inowrocław, jednak dokładnego miejsca nie potrafię określić.
Luter. W 1914 na Trójkącie za Solankami nie było tylu torów postojowych. Wieża i rozbudowa węzła to II WŚ. Bardziej skłaniał bym się za dworcem towarowym. Tam też było niej torów niż obecnie. Niemcy rozebrali stary most Pakoski, bo był za krótki (nie wiem czy na filmie z bombardowania można by porównać z tym co obecnie na Google)
Wtedy istniała ul Kruśliwiecka- obecna Wawrzyniaka, która miała swój dalszy ciąg za torami w Kruśliwcu ,może to ta droga- trzeba by zrobić wizję lokalną .
Co do słupa 59,6 kilka razy zmieniano nazwę linii. Teraz to zdaje się linia 353 Poznań Wsch. - Skandawa. Wtedy wskazywałoby, że kilometry są liczone od Gniezna? (czy nie za dużo?- jest 56,25km)
g.dark w zasadzie oficjalnie przez Inowrocław są 3 linie:
315
405
430
- to są "długodystansowe"
możliwe, że ów liczby, mogą odnosić się do innego nie używanego już kierunku np z Kruszwicy lub Żnina (strzelam, bo nie wiem w jakich latach jeździły tamtędy pociągi)
Wydaje mi się, że odcinek Babiak - Inowrocław, mimo, że jest na "Węglówce" jest mierzony osobno, wtedy mogłoby to się zgadzać mniej więcej gdyż do Babiaka obecnie jest 64 km.
Pamiętajmy, że takich znaków było mnóstwo, w teorii mogłybyć co 100 m, w praktyce co kilometr, nikt nie mówi, że Nasz jest ostatni, wydaje mi się że sama prosta z Mimowoli do Dworca ma z 2-3 km.
O kilometraż obecny nie ma co się zastanawiać, gdyż na wielu liniach w zeszłym roku była rewizja odległości i w wielu przypadkach wychodziło, że zawyżano/zaniżano odległości nawet i o 2 km ! !
Próbuję jeszcze coś "wyciągnąć" ze zdjęcia, jednak niestety zbyt dużego szału to nie robi.
Fotografia z prasy, tak więc w tym powiększeniu mamy już widoczną anatomię druku
Mimo wszystko jeszcze jedno powiększenie w/w prezentowanych:
Przybliżenie na wieżę:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Oraz prawy górny narożnik zdjęcia:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Warto zwrócić uwagę na budynki, gdyż ten w centralnym punkcie ujęcia jest dość charakterystyczny (podwójnie dwuspadowy dach) czy ewentualnie ten z prawej strony o charakterystycznych oknach.
Niestety obiekt z tła, czyli nasza "umowna wieża" z ul. Magazynowej wciąż (i już bardziej nie będzie) nieczytelna.
Jednak wydaje mi się, że ten wariant/hipotezę należy wyeliminować, ponieważ w przypadku jej prawdziwości mielibyśmy w tle widoczną również Gazownię (1903r.) czy Elektrownię Miejską (1909r.).
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że zdjęcie to zrobione jest z pewnej wysokości. Jakiż to obiekt posłużył do tego celu?
[Tak na marginesie to warto wspomnieć i przywołać z zapomnianych czeluści historii istniejącą jeszcze wcześniej "starą gazownię", z roku 1874, w pobliżu "mostu pakoskiego" na terenie dzisiejszego Parku Solankowego.
Nie mam zielonego pojęcia w którym to miejscu było, co się z nią później stało i czy jakieś relikty po niej zachowały się do dzisiaj? ]
Faktycznie dość wysoko jest zrobione to zdjęcie ... wyżej niżby ktoś "wlazł na wagon" i cyknął ...
przyjmując, że pierwszy tor po prawej, jest pierwszym peronem w ogóle na stacji oraz, że semafory z reguły są na stacjach ... to może jakaś budka zawiadowcza ? było coś takiego w tamtych latach w ogóle ? ktoś jakoś te semafory zmieniać musiał ...
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10267 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 28 Sty, 2011 17:23
Zagadka rozwiązana...
Szczegółowy materiał wkrótce
Podsumowując na szybko: musimy zaktualizować dotychczasową wiedzę nt. historii miasta w aspekcie liczby wież ciśnień, zwiększając o kolejne dwie - będące przedmiotem niniejszego dochodzenia - które już nie istnieją.
Tak więc łączna liczba wież ciśnień, które przewinęły się przez krajobraz miasta wynosiła 6 sztuk, z czego cztery zdobią horyzont Inowrocławia po dziś dzień.
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Na pierwszy rzut oka nic nie widać.
Jednak jak przyjrzymy się dokładniej, to spośród wielu obiektów wyróżnia się charakterystyczny "słupowy" wąski kształt stosunkowo wysokiej budowli.
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Teraz prześledźmy ten kadr w zestawieniu ze współczesnym widokiem:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
To widok z dużej wysokości. Na szczęście samolot obniża pułap lotu, dzięki czemu uzyskujemy lepszą perspektywę:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Zwracamy uwagę na to samo miejsce co w wyżej prezentowanych kadrach i...:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Nałóżmy zatem na współczesny widok:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
I mamy wskazane miejsce:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Należy pamiętać, że obiektyw kamery zamontowanej na pokładzie samolotu nieco różni się od współczesnych zdjęć, stąd zniekształcenia.
Jednak uwzględniając korekty i rozpatrując temat po charakterystycznych punktach odniesienia dochodzi się do w/w wniosków.
Przy okazji widać jak "do przodu" poszedł rozwój infrastruktury kolejowej po zajęciu miasta przez okupacyjne władze (mam tu na myśli powstanie obiektów stanowiących dzisiejszą PKP Energetyka - utrudniające w pierwotnym okresie identyfikację miejsca)
CDN... ( a w nim spróbujemy zająć się panem fotografem i miejscem, z którego wykonał do zajmujące oraz drugą wieżą - "wieżą z tła" )
Spojrzałem na plan Karola Kopcia z 1933 i w miejscu gdzie miałaby być ta wieża jest jakiś obiekt, lecz na planie prostokąta z przybudówką. Plan w skali 1:5000 jest dość szczegółowy, nawet z geodezyjnym podziałem posesji.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10267 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Sob 12 Lut, 2011 14:19
Temat przysiadł nieco na forum
W każdym bądź razie na naszym, bo tymczasem na jednym z lokalnych portali pojawił się również "wątek wieżowy".
Jeden z userów wstawił http://www.ino-online.pl/efot/9883.jpg z podpisem " Kadr z pewnego zdjęcia z Inowrocławia z widoczną przy torach kolejowych (w oddali) nieistniejacą wieżą ciśnień :-)"
Chciałbym zakwestionować prawdziwość tego podpisu, jako że ujęcie to wykonane z wieży ciśnień przy "Zofiówce" pokazuje nam wieżę kolejową w Solankach
Minęły ponad dwa lata...
Jako potwierdzenie lokalizacji ostatniej z wież, tj. z terenu parowozowni, poniższy plan terenu, na którym pozwoliłem sobie zaznaczyć jej sylwetkę
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum --- The material visible to registered users only forum ---
Jestem zdziwiona faktem, nie podjęcia tematu tej opisanej przez Faustusa wieży ciśnień,
która jak widać po wizualizacji stała sobie dumnie w okolicach dworca
Może jednak ktoś jest w posiadaniu fotek z jej oryginalnym widokiem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach