FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: cissnien, jedna, jeszcze, wieza

Czy była jeszcze jedna wieża ciśœnień?
Autor Wiadomość
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Czw 13 Sty, 2011 00:21   Czy była jeszcze jedna wieża ciśœnień?

Pytanie wątku w sposób jednoznaczny charakteryzuje cel postu - potwierdzenie bądź zaprzeczenie tezie istnienia wieży ciśœnień w okolicy dworca kolejowego.

Myśœlę tu o latach I W.ŒŚw....

Do takich podejrzeń skłoniło mnie zdjęcie z jednej publikacji, z podpisu którego wynika, że przedstawia ono jeńców rosyjskich na inowrocławskim dworcu...

Przyjrzyjmy się:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Powiększając kadr widzimy znaną z innych miejscowośœci charakterystyczną dla początków XX w. bryłę wieży ciśœnień (m.in. podobna do kolejowej kruszwickiej):

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Pewnym ułatwieniem powinny być ledwo widoczne zabudowania z tła... ewentualnie drzewa wskazujące jakąśœ biegnącą w pobliżu drogę... no ale...

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



:roll:
 
 
mucha1992
starszy drużynowy



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 201
Skąd: Hannover
Wysłany: Czw 13 Sty, 2011 01:00   

Na moja kolejarskie oko wieża ta stała między zabudowaniami Kruka a lokomotywownią, śœwiadczyć o tym może drogą( Kruśœliwiec-Pakośœć), semafory, nastawnia i parowóz, mogą wskazywać na wjazd na teren grupy lokomotywowni. Która składała się w tamtych czasach z 2 hal wachlarzowych odwróconych do siebie "plecami".



Edyta:





Co do nastawni wydaje mi się, że ona istnieje do dnia dzisiejszego i znajduje się na terenie PKP Energetyka
 
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011 02:32   

Nie bardzo rozumiem objaśœnienia Muchy. Co to znaczy "między zabudowaniami Kruka a lokomotywownią"? Lokomotywownia znajdowała (budynki nadal istnieją) się obok wiaduktu bydgoskiego, natomiast Kruk rozciąga wzdłuż szosy pakoskiej obok Saliny. Może chodzi o Kruśœliwiec? Nie wiem też którą drogę okreśœlił jako droga Krusza - Pakośœć.

gdzieśœ w necie była pocztówka z jeńcami na dworcu w Inowrocławiu - może robiona tego samego dnia?
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011 14:51   

G.Dark, mam tą pocztówkę. Zwróciła również moją uwagę wywołując podobne skojarzenia.

Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że to ręka tego samego fotografa.

Jeśœli uda się porównać, to jeńcy powinni być "ci sami" na obydwóch ujęciach.

Tak więc w wolniejszej chwili zeskanuję i wrzucę do porównania, choć z tego co pamiętam nie mam tam widocznych punktów odniesienia w stosunku do tła :? No, ale zobaczymy :wink:
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011 17:47   

Na planie Pfarusa z 1913 zaznaczono tylko Waserturm na Zofijówce. Brak tej przy Wawrzyniaka - to trochę dziwne.

Na zdjęciu widać rozjazdy czyżby to były te przed peronam, a zdjęcie wykonane gdzieśœ w okolicy dworca towarowego?
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 14 Sty, 2011 22:07   wieża ciśnień Inowrocław Hohensalza

Właśœnie... z tym planem, dziwne to, ponieważ teoretycznie powinna już być.

Dokładnej daty budowy tej wieży nie znam, ale jest to model z początku XX w. (bliźniacze założenia w Polsce są już w 1903-1908-1912r...).

No cóż... mamy pod górę z tym teraz :wink:

Poniżej przywołana przez Ciebie widokówka z jeńcami z 1914r.:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Myśœlę, że pewną podpowiedzią co do lokalizacji miejsca będzie ten słupek z liczbą 56/6 - jakieśœ kilometrażowe oznaczenie?

Czy współcześœnie obowiązujące może jest na jej bazie kontynuowane?

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---

 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Pon 17 Sty, 2011 00:57   

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pikieta%C5%BC



trzeba byłoby się rozejrzeć po cyfrach. Na pewno hektometraż jest podany na słupkach i słupach na węźle, ale pytaniem gdzie jest okolica 59,6 km to zbyt ciężkie pytanie dla mnie.



Natomiast co do zdjęcia z jeńcami to albo okolice gdzie obecnie jest PKP Energetyka,

albo

patrząc na liczbę torów i rozjazdy można snuć domysły, że to hen przed stacją, na wysokośœci wieży ciśœnień za Solankami.



Na pewno zdjęcie jest zrobione od strony "miasta" w kierunku: Kruśœliwiec lub Mimowola.

Droga w tle może być Drogą do Żnina, natomiast całkiem w tle drzewka, Drogą do Kruśœliwca.



Poza tym możemy próbować na siłę zrobić z tej widokówki Inowrocław :) wg mnie jest to Inowrocław, jednak dokładnego miejsca nie potrafię okreśœlić.
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Pon 17 Sty, 2011 11:16   

Luter. W 1914 na Trójkącie za Solankami nie było tylu torów postojowych. Wieża i rozbudowa węzła to II WŒŚ. Bardziej skłaniał bym się za dworcem towarowym. Tam też było niej torów niż obecnie. Niemcy rozebrali stary most Pakoski, bo był za krótki (nie wiem czy na filmie z bombardowania można by porównać z tym co obecnie na Google)

Wtedy istniała ul Kruśœliwiecka- obecna Wawrzyniaka, która miała swój dalszy ciąg za torami w Kruśœliwcu ,może to ta droga- trzeba by zrobić wizję lokalną .

Co do słupa 59,6 kilka razy zmieniano nazwę linii. Teraz to zdaje się linia 353 Poznań Wsch. - Skandawa. Wtedy wskazywałoby, że kilometry są liczone od Gniezna? (czy nie za dużo?- jest 56,25km)
 
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Pon 17 Sty, 2011 22:05   

g.dark w zasadzie oficjalnie przez Inowrocław są 3 linie:

315

405

430

- to są "długodystansowe"



możliwe, że ów liczby, mogą odnosić się do innego nie używanego już kierunku np z Kruszwicy lub Żnina (strzelam, bo nie wiem w jakich latach jeździły tamtędy pociągi)



Wydaje mi się, że odcinek Babiak - Inowrocław, mimo, że jest na "Węglówce" jest mierzony osobno, wtedy mogłoby to się zgadzać mniej więcej gdyż do Babiaka obecnie jest 64 km.



Pamiętajmy, że takich znaków było mnóstwo, w teorii mogłybyć co 100 m, w praktyce co kilometr, nikt nie mówi, że Nasz jest ostatni, wydaje mi się że sama prosta z Mimowoli do Dworca ma z 2-3 km.



O kilometraż obecny nie ma co się zastanawiać, gdyż na wielu liniach w zeszłym roku była rewizja odległośœci i w wielu przypadkach wychodziło, że zawyżano/zaniżano odległośœci nawet i o 2 km ! !
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011 22:15   wieża ciśnień Inowrocław Hohensalza

Próbuję jeszcze cośœ "wyciągnąć" ze zdjęcia, jednak niestety zbyt dużego szału to nie robi.

Fotografia z prasy, tak więc w tym powiększeniu mamy już widoczną anatomię druku :)

Mimo wszystko jeszcze jedno powiększenie w/w prezentowanych:



Przybliżenie na wieżę:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Oraz prawy górny narożnik zdjęcia:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Warto zwrócić uwagę na budynki, gdyż ten w centralnym punkcie ujęcia jest dośœć charakterystyczny (podwójnie dwuspadowy dach) czy ewentualnie ten z prawej strony o charakterystycznych oknach.

Niestety obiekt z tła, czyli nasza "umowna wieża" z ul. Magazynowej wciąż (i już bardziej nie będzie) nieczytelna.

Jednak wydaje mi się, że ten wariant/hipotezę należy wyeliminować, ponieważ w przypadku jej prawdziwośœci mielibyśœmy w tle widoczną również Gazownię (1903r.) czy Elektrownię Miejską (1909r.).

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że zdjęcie to zrobione jest z pewnej wysokośœci. Jakiż to obiekt posłużył do tego celu?

[Tak na marginesie to warto wspomnieć i przywołać z zapomnianych czeluśœci historii istniejącą jeszcze wcześœniej "starą gazownię", z roku 1874, w pobliżu "mostu pakoskiego" na terenie dzisiejszego Parku Solankowego.

Nie mam zielonego pojęcia w którym to miejscu było, co się z nią później stało i czy jakieśœ relikty po niej zachowały się do dzisiaj? :? ]
 
 
Luter 
komendant drużyny



Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 535
Wysłany: Śro 19 Sty, 2011 01:52   

Faktycznie dośœć wysoko jest zrobione to zdjęcie ... wyżej niżby ktośœ "wlazł na wagon" i cyknął ...



przyjmując, że pierwszy tor po prawej, jest pierwszym peronem w ogóle na stacji oraz, że semafory z reguły są na stacjach ... to może jakaśœ budka zawiadowcza ? było cośœ takiego w tamtych latach w ogóle ? ktośœ jakośœ te semafory zmieniać musiał ...
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 28 Sty, 2011 17:23   

Zagadka rozwiązana... :wink:

Szczegółowy materiał wkrótce Super

Podsumowując na szybko: musimy zaktualizować dotychczasową wiedzę nt. historii miasta w aspekcie liczby wież ciśœnień, zwiększając o kolejne dwie - będące przedmiotem niniejszego dochodzenia - które już nie istnieją.

Tak więc łączna liczba wież ciśœnień, które przewinęły się przez krajobraz miasta wynosiła 6 sztuk, z czego cztery zdobią horyzont Inowrocławia po dziśœ dzień.

Są to:

- Solanki

- ul. Wawrzyniaka

- ul. Zofiówka

- Huta "Irena"



Dwie nieistniejące to te ze zdjęcia :wink:
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Sob 29 Sty, 2011 13:16   

To czekam z niecierpliwośœcią. O gazowni wzmianka bardzo ciekawa trzeba by ten temat poeksplorować.
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 30 Sty, 2011 21:48   wieża ciśnień Inowrocław Hohensalza

Pierwsza odsłona (pierwsza, gdyż dotyczy pierwsze, tj. "małej" wieży z pierwszego planu).

Trochę to trwało... Badania terenowe nie wiele wniosły do sprawy wieży będącej głównym obiektem zainteresowania, tj. "małej".

Współczesny układ torów wraz z drugowojennymi zmianami w terenie zakłóciły czytelnośœć obszaru. próżno szukać kamiennego pikietarzu niestety.

Tak więc pozostała nadzieja, że wieża ta stała do czasu wybuchu II W.ŒŚw.

Skoro tak, to powinna być widoczna na filmie z nalotu na Inowrocław (dostępny w dziale http://www.stowarzyszeniebastion.com/video.html naszego serwisu.

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Na pierwszy rzut oka nic nie widać.

Jednak jak przyjrzymy się dokładniej, to spośœród wielu obiektów wyróżnia się charakterystyczny "słupowy" wąski kształt stosunkowo wysokiej budowli.

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Teraz prześœledźmy ten kadr w zestawieniu ze współczesnym widokiem:
Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



To widok z dużej wysokośœci. Na szcz궜cie samolot obniża pułap lotu, dzięki czemu uzyskujemy lepszą perspektywę:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Zwracamy uwagę na to samo miejsce co w wyżej prezentowanych kadrach i...:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Nałóżmy zatem na współczesny widok:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



I mamy wskazane miejsce:

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Należy pamiętać, że obiektyw kamery zamontowanej na pokładzie samolotu nieco różni się od współczesnych zdjęć, stąd zniekształcenia.

Jednak uwzględniając korekty i rozpatrując temat po charakterystycznych punktach odniesienia dochodzi się do w/w wniosków.

Przy okazji widać jak "do przodu" poszedł rozwój infrastruktury kolejowej po zajęciu miasta przez okupacyjne władze (mam tu na myśœli powstanie obiektów stanowiących dzisiejszą PKP Energetyka - utrudniające w pierwotnym okresie identyfikację miejsca) :wink:

CDN... ( a w nim spróbujemy zająć się panem fotografem i miejscem, z którego wykonał do zajmujące oraz drugą wieżą - "wieżą z tła" :wink: )
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Pon 31 Sty, 2011 02:23   

Czyżby robił te zdjęcia z dachu dworca towarowego?
 
 
 
g.dark
starszy drużynowy


Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 210
Skąd: Inowrocław/ Bydgoszcz
Wysłany: Pon 31 Sty, 2011 03:11   

Spojrzałem na plan Karola Kopcia z 1933 i w miejscu gdzie miałaby być ta wieża jest jakiśœ obiekt, lecz na planie prostokąta z przybudówką. Plan w skali 1:5000 jest dośœć szczegółowy, nawet z geodezyjnym podziałem posesji.
 
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Sob 05 Lut, 2011 15:31   

Druga wieża z naszego zdjęcia...

Do końca lat 70-tych (wg niektórych początek 80-tych - trwa weryfikacja) jeszcze stała.

Zbliżona kształtem (co nie powinno dziwić) była do tej z ul. Magazynowej.

Na bazie tej informacji pokusiłem się o stworzenie wizualizacji tego miejsca z czasów kiedy jeszcze stała.

Wyglądać to musiało mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej.

Być może znajdą się jakieśœ archiwalne zdjęcia, wtedy zweryfikujemy poniższą rekonstrukcję :wink:



Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Podobne założenia możemy spotkać w Polsce.

(Na trasie kolejowej Inowrocław - Poznań powinno cośœ być - tu ukłon do podróżujących tą trasą o aktualną fotkę wieży - być może Gniezno :roll: )
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Sob 12 Lut, 2011 14:19   

Temat przysiadł nieco na forum :roll:

W każdym bądź razie na naszym, bo tymczasem na jednym z lokalnych portali pojawił się również "wątek wieżowy".

Jeden z userów wstawił http://www.ino-online.pl/efot/9883.jpg z podpisem " Kadr z pewnego zdjęcia z Inowrocławia z widoczną przy torach kolejowych (w oddali) nieistniejacą wieżą ciśœnień :-)"

Chciałbym zakwestionować prawdziwośœć tego podpisu, jako że ujęcie to wykonane z wieży ciśœnień przy "Zofiówce" pokazuje nam wieżę kolejową w Solankach :wink:
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 04 Lip, 2011 02:58   

Myśœlę, że mamy rozwiązanie w kwestii Starej Gazowni... (nazwijmy ją tak umownie), która pojawiła się w tym miejscu kilka postów wyżej :wink:

Zapraszam do stosownego tematu TUTAJ
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013 11:19   zaginiona wieża ciśnień w Inowrocławiu

Minęły ponad dwa lata...
Jako potwierdzenie lokalizacji ostatniej z wież, tj. z terenu parowozowni, poniższy plan terenu, na którym pozwoliłem sobie zaznaczyć jej sylwetkę

Komunikat:
Materiał widoczny wyłącznie dla zalogowanych użytkówników forum
--- The material visible to registered users only forum ---



Ocalona od zapomnienia :supz:
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Pią 22 Lis, 2013 11:35   

Jestem zdziwiona faktem, nie podjęcia tematu tej opisanej przez Faustusa wieży ciśnień,
która jak widać po wizualizacji stała sobie dumnie w okolicach dworca :cry: :roll:
Może jednak ktoś jest w posiadaniu fotek z jej oryginalnym widokiem :roll:
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 08 Lut, 2022 15:26   

Trochę poza tematem, ale gdyby ktoś trafił na ten wątek, to przy okazji może zobaczyć wnętrze "solankowej wieży" ;)
http://www.stowarzyszenie...---solanki.html
_________________
FORUM - OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA...
TURYSTYKA HISTORYCZNA
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.