FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: polskich, prototypy, samochodow

Prototypy polskich samochodów
Autor Wiadomość
HiCube 
komendant drużyny



Dołączył: 09 Sie 2012
Posty: 583
Skąd: Garwolin
Wysłany: Nie 28 Paź, 2012 22:45   Prototypy polskich samochodów

Moim zdaniem temat jest na miejscu, gdyż mało kto zna nasze prototypy, nawet ci którzy znają się na motoryzacji nie zna tego co się u nas działo.

Myśœlę że powiększę wiedzę o Polskich Prototypach, zawsze się czagośœ można nauczyć :)

Miłej lektury.



1. Beskid 106

http://imageshack.us/phot...idprototyp.jpg/

http://imageshack.us/phot...0pxbeskid2.jpg/

http://imageshack.us/phot...06img88258.jpg/



Dane Techniczne



Segment A

Typy nadwozia 3-drzwiowy hatchback

Silniki Benzynowy

1) 594 cm³, 20,6 kW (28 KM)

2) 704 cm³, 22 kW (30 KM)

Skrzynia biegów 4-biegowa manualna

Rodzaj napędu przedni

Długośœć 3500 mm

Szerokośœć 1530 mm

Wysokośœć 1364 mm

Rozstaw osi 2150 mm

Masa własna 630 kg



FSM Beskid 106 – polski koncepcyjny samochód osobowy o jednobryłowym nadwoziu, zaprojektowany na początku lat 80. w Ośœrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało siedem egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.



Jak wiemy wszyscy francuzi rok po wygaśœnięciu projektu Beskida pokazali Renault Twingo którego była bardzo podobne do naszego auta. Twingo szybko stało się hitem w Europie i było produkowane w prawie nie zmienionej formie do 2007r.



2. FSO Polonez Analog, auto które stało się moim ulubionym Polskim prototypem w 3 klasie kiedy to 1 raz ujrzałem ten pojazd



http://imageshack.us/phot...nezyanalog.jpg/

http://imageshack.us/phot...09/i373489.jpg/

http://imageshack.us/phot...oginterior.jpg/



FSO Polonez Analog - prototyp polskiego samochodu z napędem na cztery koła, tworzonego w latach 1994-1996

Równolegle z pracami nad dostawczą wersją Poloneza trwały prace nad jego wersją z napędem na obie osie. W latach 1986-1989 zaprojektowano, wykonano i przebadano prototyp Poloneza Pick-up z napędem na 4 koła. Samochód został zaprezentowany w maju 1988 roku. Różnice względem prototypowego pick-upa, poza układami przeniesienia napędu i zawieszenia, obejmowały wzmocnioną podłogę oraz zmienioną konstrukcje podłużnic ramy. Koło zapasowe przeniesiono pod skrzynię ładunkową (ze względu na to że samochód był wyższy), zamontowano też dodatkowe stopnie ułatwiające wchodzenie. Tylne zawieszenie wyposażone zostało w dodatkowy stabilizator, w przednim piasty i zwrotnice zostały przystosowane do przenoszenia napędu. Wszystkie wały napędowe pochodziły z seryjnego Poloneza, zaśœ przedni most był modernizacją tylnego. Półosie napędowe pochodziły z terenowej Łady Nivy.



Dane techniczne



Segment Samochód terenowy

Typy nadwozia 4-drzwiowy pick-up

Silniki 1.6 dm³, 1.9 dm³

Skrzynia biegów 5-biegowa manualna



Konkurencja Opel Campo, VW Taro, Dacia Pick-Up 4x4



3. FSO Polonez Sedan



ednym z wielu niezrealizowanych produktów fabryki FSO jest Polonez w wersji sedan. Samochód opracowany został w 1982 roku. Jego bazą miały być pierwsze modele 1300 oraz 1500. Niestety, Polonez w wersji sedan jaką widzicie na zdjęciu nie został wprowadzony do seryjnej produkcji. Pomysł pokryty warstwą kurzu przeczekał kilka ładnych lat, wychodząc na śœwiatło dzienne we współczesnej nam odmianie Atu.



http://imageshack.us/phot...402/sedani.jpg/

4.Syrena mikrobus

Biuro Konstrukcyjno-Dośœwiadczalne FSO w Wa-wie opracowało konstrukcję samochodu z nadwoziem furgonowym, mogącym służyć jako siedmioosobowy mikrobus lub jako jedno noszowa sanitarka. W nowym pojeździe wykorzystano zespół napędowy z Syreny oraz wiele elementów podwozia z tego auta. Budowę prototypu skończono w 1960r.

Oryginalna formę nadwozia tego pojazdu zaprojektował C. Nawrot. Konstrukcja auta mieszana, stalowo-drewniana, była przystosowana do małoseryjnej produkcji poza FSO. Cz궜ci blaszane nie wymagały głębokiego toczenia. Tylna cz궜ć nadwozia miała szkielet z listew drewnianych. Wewnątrz duża, płaska powierzchnia ładunkowa, ponieważ w tylnym zawieszeniu zastąpiono wysoko umieszczony poprzeczny resor piórowy z drążkami skrętnymi współpracującymi z wahaczami wleczonymi. Pomimo że w kraju tego rodzaju pojazdów nie było, żaden zakład nie podjął się wytwarzania Syreny Mikrobus

Silnik typu S15, z zapłonem iskrowym, dwusuwowy.

Układ napędowy - Przedni, zablokowany (4X2).

Układ nośœny - Rama podłużnicowa, sprawna

(Dane jak w Syrenia 101)

http://imageshack.us/phot.../syrenabus.jpg/



5. Warszawa M20-U

Stały, szybki postęp w dziedzinie konstrukcji samochodów sprawił, że auto Warszawa M20 stawał się przestarzałą konstrukcją. Jednocześœnie FSO nie osiągnęła jeszcze pełnej zdolnośœci produkcyjnej, a bogate oprzyrządowanie technologiczne nie było jeszcze zamortyzowane. Konstruktorzy FSO zaproponowali więc unowocześœnienie pojazdu przy nieznacznych zmianach technologii i oprzyrządowania. Zbudowany w 56r. prototyp otrzymał symbol Warszawa M20-U.

Zmiany dotyczyły silnika, układu napędowego, układu hamulcowego nadwozia i jego wyposażenia. Podwyższona została moc silnika, usprawniono układ napędowy i układ hamulcowy, zmieniono wygląd zewnętrzny nadwozia nie naruszając konstrukcji nośœnej, oraz telemany wyposażenia

Silnik typu M20-u z zapłonem iskrowym, czterosuwowy. Dane jak w auce Warszawa M20, z następującymi zmianami:

Stopień sprężania 7,0, moc maksymalna 60Km (44Kw) przy 3900 obr/min, maksymalny moment obrotowy ok. 127Nm przy 2300 obr/min.

Instalacja eektryczna - Dane jak w Warszawie M20, z następującymi zmianami:

Nadbieg z synchronizatorem, umieszczony w oddzielnej obudowie przymocowanej do skrzynki przekładkowej. Przełożenie 0,83.

Układ nośœny - Nadwozie samonośœne

Układ kierowniczy - Dane jak w Wa-wie M20

Układ hamulcowy Dane jak w M20 ze zmianą: W hamulcach kół przednich układ Duplex (z dwiema sczękami współbieżnymi).

Nadwozie - Samonośœne. Dane jak w M20 ze zmianą atrapy przedniaj (osłona chłodnicy)

Wymiary - Długośœć ok. 4700mm, szerokośœć 1700mm

http://imageshack.us/phot...20u300x181.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/52/war2x.jpg/



6. Star 60

W lutym 1948 po połączeniu Zakładu Dośœwiadczalnego w Ursusie, Centralnego Biura i Konstrukcji w Łodzi, Biura Konstrukcyjnego Cz궜ci Zamiennych w Wa-wie powstało Centralne Biuro Techniczne Przemysłu Motoryzacyjnego. Po zakończeniu konstrukcji i badań samochodu Star 20 przystąpiono do w Łódzkim Oddziale CBTPMot do opracowania pojazdów pochodnych. Pierwszym z nich był 30miejscowy autobus międzymiastowy. W konstrukcji podwozia autobusu typu A50 wykorzystano podstawowe zespoły z auta Star 20 łącznie z silnikiem.

Pracami nad konstrukcją kierował Jerzy Werner. Nadwozie Autobusu opracował zespół pod kierownictwem Stanisława Panczekiewicz. Budowę prototypu ukończono w 1951r.

Silnik typu S42, z zapłonem iskrowym, czterosuwowym, rzędowym, pionowym, ustawiony wzdłużnie nad osią kół przednich. Srednica cylindra 92mm, skok tłoka 105mm. Liczba cylindrów 6. Objętośœć skokowa silnika 4,188dm3(sześœciennego). Stopień sprężania 6,2. Moc maksymalna 82Km (62,5kW) przy 2800obr/min. Maksymalny moment obrotowy 246Nm przy 1700 obr/min.

http://imageshack.us/phot.../star50rys.jpg/

7. Mikrus MR300 Pick-Up

Po podjęciu decyzji o przerwaniu produkcji Mikrusa poswatała koncepcja produkcji małego auta dostawczego, na które będzie duże zapotrzebowanie w kraju. W 1960r. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opracowała i wykonała w ciągu jednego tyg. prototyp Mikrusa Pick-Up. Równoległa produkcja wersji osobowej i towarowej wpłynęła by na obniżkę kosztów wytwarzania, co z kolei umożliwiło by utrzymanie produkcji Mikrusów. Prototyp zaprezentowano przedstawicielom Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego. Jednak decyzji o produkcji nie podjęto.

Silnik Typu Mi10 z zapłonem iskrowym, dwusuwowy.

Instalacja Elektryczna- NApięcie znamionowe 12v.

Tylny napęd zablokowany (4x2).

Układ nośœny- Płyta podłogowa współpracująca z ramą szkieletową.

http://imageshack.us/phot...kruspickup.jpg/

8. P80 (Prototyp)

Ten mały trzykołowy samochód osobowy został skonstruowany przez Józefa Przybylskieg z Botynia, a prototyp wykonano w 1957r. w Zakładach Wytwórczych Urzadzeń Sygnalizacyjnych w Katowicach przy współudziale pracowni katowickiego Pałacu Młodzeży. Samochodzik ten miał wypełnić lukę mięczy motocyklem a ,,dorosłym'' samochodem osobowym, stwarzjąc znacznie lepsze warunki podróżowania przy tylko nieznacznie wyższych kosztach zakupu i eksploatacji/

W ramowe podwozie wbudoweano początkowo oryginalny, dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o objętośœci skokowej 250cm3, który powstał z dwóch silników WFM S01. Silnik osiągał moc 8Km (5,9kW) i współpracował z trzybiegową skrzynią, nie mającą biegu wstecznego. Jednostkę tę następnie zastąpiono importowanym z CSRS zespołem napędowym Jawa 1250, wyposażonym w dmuhcawę. Otwarte bezdrzwiowe nadwozie było przeznaczone dla dwóch osób oraz niewielkiej ilośœci bagażu

http://imageshack.us/photo/my-images/694/p802.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/833/p801.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/442/p803.jpg/

9.WFM Fafik (prototyp)

Warszawska Fabryka Motocykli opracowała konstrukcję i konała w 1958r. prototyp czterokołowego mikrosamochodu przeznaczonego dla trzech osób. Auto miało ten sam cel co P80. W konstrukcji wykorzystano wiele elementów ze skutera OSA M50, którego produkcję seryjną w tym czasie rozpoczęto w WFM. Produkcji seryjnej tego mikrosamochodu, o wdzięcznej nazwie Fafik, Jednak nie uruchomiono

http://imageshack.us/phot.../840/273cc.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/6/274wu.jpg/

http://imageshack.us/phot...1b620a785d.jpg/

10.PZInż 303 (prototyp)

Pojazd opracowany był w latach 1937–1938[1]. W 1938 roku zbudowano w PZInż. prototyp samochodu terenowego o dobrych własnośœciach terenowych. Samochód PZInż. 303 był przewidziany jako wóz dowódczy, zwiadowczy, patrolowy, łącznośœci, do transportu lekkich ładunków oraz jako ciągnik do holowania armat ppanc 37 mm wz. 36 i nkm-ów 20 mm wz. 38. Konstruktorem podwozia był inż. Jerzy Werner.



Zastosowanie typowej, wytwarzanej w Polsce, jednostki napędowej bardzo obniżało koszty przyszłej produkcji (silnik Polski FIAT 118A czyli PZInż. 357). Napęd na koła obu osi przenoszony był za pośœrednictwem sprzęgła jednotarczowego i skrzynki biegów o czterech przełożeniach do jazdy do przodu i jednego do jazdy do tyłu. Terenowy reduktor i blokada mechanizmów różnicowych oraz zastosowanie wciągarki linowej napędzanej silnikiem czyniły z niego pojazd potrafiący poradzić sobie z najtrudniejszym terenem. Dwa nośœne koła zapasowe zamocowane z boków pojazdu oraz stosunkowo duży prześœwit ułatwiały przejazd przez takie przeszkody jak np. rowy.



PZInż. 303 miał bardzo dobrą zdolnośœć pokonywania terenu, wzniesienia o nachyleniu 47° nie były problemem. W PZInż. opracowano także pierwszy w Polsce układ kierowania równocześœnie przednimi i tylnymi kołami. Samochód był bardzo zwrotny, promień skrętu wynosił tylko 3,3 metra. Zawieszenie było niezależne na wahaczach poprzecznych, elementem resorującym były sprężyny śœrubowe i amortyzatory hydrauliczne. Bębnowe hamulce hydrauliczne działały na koła przednie i tylne, hamulec ręczny - mechaniczny działał na wał napędowy.



Pojazdy prototypowe zbudowane były w kilku wersjach:



szybkiej - z otwartym nadwoziem,

ciężarowej - ze skrzynią ładunkową o nośœnośœci 800 kg,

ciągnikowej - dostosowanej do holowania działka oraz przewozu kanonierów i amunicji.



PZInż. 303 brały udział w wytrzymałośœciowych rajdach dośœwiadczalnych, między innymi w grudniu 1938 roku na 1800 km trasie: Warszawa-Brześœć-Pińsk-Stołpce-Grodno-Białystok-Warszawa. Trasa rajdu dobrana została w taki sposób, aby pojazdy poruszały się w najtrudniejszych warunkach: na drogach polnych, bezdrożach, piaskach i niezamarzających bagnach, przy silnym mrozie do -25 °C. Samochody PZInż. 303 wykazały pełną przydatnośœć eksploatacyjną i zostały skierowane do prób w oddziałach wojskowych.



Po bardzo pomyśœlnych próbach samochód został zatwierdzony do produkcji seryjnej w roku budżetowym 1939/40. Do produkcji seryjnej nie doszło. Prototypowe egzemplarze uczestniczyły w wojnie obronnej 1939 roku.



Dane techniczne

Silnik PZInż. 157 (FIAT 118A) o pojemnośœci 1944 cm³ i mocy 45 KM (33,1 kW) przy 3600 obr./min

Długośœć 4,34 m

Szerokośœć 1,8 m

Wysokośœć 2,275 m

Rozstaw osi 2,6 m

Prześœwit 0,25 m

Masa 2050 kg

http://imageshack.us/phot...3/98499032.jpg/

10. Gad 500

W Warsztacie Dośœwiadczalnym Polskiego Związku Motorowego w Warszawie zbudowano prototyp małego samochodu osobowego o sportowym nadwoziu. W marcu 1953 zakończono pracę nad wykonaniem tego pojazdu. W tym okresie kierownikiem technicznym Warsztatu Dośœwiadczalnego był inż. Stefan Gajęcki, znany konstruktor silników i łodzi wyśœcigowych. Pod jego kierownictwem wykonywano prototyp samochodu. Do napędu użyto adoptowanego silnika łodziowego, typu Gad 500, chłodzonego cieczą (takiego samego silnika użyto w prototypowej rodzinie samochodów Pionier). 2 cylindrowy silnik osiągał moc 23 KM przy 4500 obr/min Samochód nie miał swojego oznaczenia, okreśœlano go tylko symbolem silnika.

http://imageshack.us/phot...953prototy.jpg/

11. Pionier (prototyp)

Zakłady Samochodowe podległe ówczesnym Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotnictwa opracowały i wykonały w 1953r. prototyp małolitrażowego samochodu osobowego o nazwie Pionier.

Konstruktorem tego oryginalnego pojazdu był Mieczysław Łukasiewicz. Źródło napędu stanowił silnik dwusuwowy konstrukcji inż. Stefana Gajęckiego. Funkcjonalne rozwiązane nadwozie, o konstrukcji drewniano-metalowej, było oparte na ramie. Jego konstrukcja w układzie kombi-limuzyny, jak to się dziśœ okreśœla zapewniała dużą uniwersalnośœć auta. Tylne kanapowe siedzenie było składane, przez c powiększała się przestrzeń bagażnika. Długośœć podłogi wynosiła wtedy 1600mm, a szerokie dwuskrzydłowe drzwi tylne ułatwiały załadunek. Przyjęty układ konstrukcyjny umożliwiał budowę wersji pochodnych na bazie nadwozia podstawowego(Sanitarka, Furgon czy Pick-Up)

http://imageshack.us/phot.../pionier1i.jpg/

http://imageshack.us/phot...8/pionier2.jpg/

http://imageshack.us/phot...8/pionier3.jpg/

http://imageshack.us/phot...4/pionier5.jpg/



12. Mikrus Kabriolet (prototyp)

W ramach serii próbnej wykonano w 1957r. w Wytwórni Komunikacyjnej w Mielcu dwa egzemplarze Mikrusa Kabriolet.

Silnik oraz wszystkie elementy podwozia pozostały bez zmian, tak więc dane techniczne podane dla wersji podstawowej sa takie same jak dla wersji Kabriolet.

Mikrus w tej wersji nie doczekał się jednak produkcji seryjnej.

http://imageshack.us/phot...scabriorys.jpg/



13. Meduza (prototyp)

W połowie 1957r. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu przedstawiła publicznie prototyp mikrosamochodu o nazwie Meduza. Nadwozie tego pojazdu o oryginalnej sylwetce, zostało zaprojektowane przez pracownika WSK. Kształty nadwozia opartego na płycie podłogowej były bardziej obłe niż w Mikrusie. Dostęp do bagażnika, mieszczące sie w przedniej częsci auta, możliwy był od zewnątrz przez owalny otwór, którego pokrywa imitowała atrap przednią. Silnik oraz elementy podwozia były takie same jak w Mikrusie. Meduza, stanowiąca alternatywne rozwiązanie nadwozia mikrosamochodu, nie została zatwierdzona do produkcji.

http://imageshack.us/phot...ccprototyp.jpg/



14. Syrena Sport

W dniu 1 maja w 1960r. pracownicy Działu Głównego Konstruktora FSO przedstawili studium małego aua sportowego opartego na elementach Syreny.

Prace nad tym oryginalnym pojazdem trwały trzy lata. Najciekawszym zespołem Syreny sPort było nadwozie, zaprojektowane przez C. Nawrota, wykonane całkowicie z tworzyw sztucznych. Do napędu ożyto przed prototypowego silnika czterosuwowego, dwucylindrowego, chłodzone powietrzem. Konstrukcję tego silnika opracował W. Skoczyński wykorzystując elementy silnika typu S03 (Z motocykla Junak). Układ przeniesienia napędu wraz z przednim zawieszeniem wykorzystano z seryjnej Syreny, natomiast tylne zawieszenie stanowiło nową konstrukcję z zastosowaniem drążków skrętnych.

FSI nie przewidywała podjęcia produkcji Syreny Sport, traktując ten pojazd jako obiekt dośœwiadczalny, głównie ze względu na konstrukcję i technologię wykonanie nadwozi z tworzyw sztucznych.

Silnik z zapłonem iskrowym, czterosuwowym, przeciwsobny (boxer), ustawiony przed osią. Liczba cylindrów 2. Pojemnośœć skokowa silnika 0,750dm3. Stopień sprężania 7,4. Moc maksymalna ok. 35Km (25,7 kw).

Kadłub silnika ze stopu lekkiego. Użebrowane cylindry odlewane z żeliwa. Głowice ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany. Korbowody kute. Tłoki odlewane za stopu lekkiego.

Układ rozrządu: górnozaworowy, popychaczowe. Smarowanie obiegowe, pod ciśœnieniem. Pompa olejowa zębata. Chłodzenie powietrzem. Wentylator osiowy, dwu łopatkowy.

Zasilanie: dwa gaźniki opadowe.

Instalacja Elektryczna: Napięcie znamionowe 12V, o pojemnośœci 37,5 Ah. Prądnica prądu stałego o mowy 200W. Rozrusznik o mocy 0223kW (0,4km), z włączaniem elektromagnetycznym. Dwa reflektory o śœrednicy układu optycznego 170mm.

Układ napędowy: Przedni (4x2). Sprzęgło cierne, suche, jednotarczowce, sterowane mechanicznie. Skrzynka przekładniowa dwuwałkowa, o czterech przełożeniach, nie synchronizowana, zblokowana z silnikiem. Przekładnia główna stożkowana, umieszczona we wspólnej obudowie ze skrzynią przekładniową. przełożenie 1,875. Mechanizm różnicowy stożkowy. Półosie napędowe wyposażone w przeguby krzyżakowe o łożyskach igłowych od str. mechanizmu różnicowego i przeguby typu zawiasowego przy kołach jezdnych. Układ nośœcy: Płyta podłogowa. Zawieszeni kół przednich niezależne, a poprzecznym resorze piórowym mocowanym jednopunktowe i dolnym wahaczu poprzecznym. Amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania. Zawieszenie tylne niezależne, na wahaczach wleczonych współpiastujących z poprzecznymi drążkami skrętnym. Amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania. koła jezdne tarczowe, tłoczone ze stali. Obręcze o wymiarach 4.50KX16''. Ogumienia dętkowe 5.25-16''. Kołpaki ozdobne.

Układ kierowniczy: Przekładnia kierownicza śœlimakowa, goboidalna, z podwójną rolką. Przełożenie śœrednia 18,2. Koło kierownicy dwuramienne, o śœrednicy 400mm.

Układ hamulcowy: Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie, jednoobwodowy. Hamulce kół przednich i tylnych bębnowe. Hamulec pomocniczy na szczęki hamulcowe kół tylnych.

Nadwozie: Zamknięte typu Coupe, dwudrzwiowe. Konstrukcja nadwozia oparta na sztywnej płycie podłogowej. Pozostałe elementy nadwozia wykonane jako laminat z żywic poliestrowych wzmocnionych tkaniną z włókna szklanego. Drzwi zawieszone na słupkach przednich. Przednia cz궜ć nadwozia wraz z reflektorami i kratką wlotu powietrza, stanowiąca pokrywę silnika, zawieszona na tylnej krawędzi. Szyba przednia i tylna gięta. Szyby w drzwiach opuszczane płaskie. Indywidualne fotele przednia o szkielecie rurkowym. ZA fotelami mała ławeczka z pokryciem tapicerskim. Izolacja cieplno-akustyczna wnętrza. Kało zapasowe umieszczone poziomo w bagażniku. Zbiornik paliwa umieszczony w tylnej cz궜ci nadwozia, wlew paliwa z prawej str.

Wymiary:

Rozstaw osi 2300mm.

Rozstaw kół przednich 1200mm, tylnych 1240mm.

Długośœć całkowita 1800mm.

Szerokośœć 1450mm.

Wysokośœć 1300mm.

Masy: Masa własna 710kg.

Pojemnośœci: Skrzynia przekładniowa wraz z przekładnią główną 2,3dm3.

Dane eksploatacyjne: Brak

http://imageshack.us/phot...portsyrena.jpg/

http://imageshack.us/phot...0/20497002.jpg/

http://imageshack.us/phot...8/97118487.jpg/

http://imageshack.us/phot...portsyrena.jpg/

http://imageshack.us/phot...yrenasport.jpg/

http://imageshack.us/phot...portsilnik.jpg/

http://imageshack.us/phot.../zdjecie6m.jpg/

http://imageshack.us/phot...ssport3xxl.jpg/



15. Nysa 321



Jednym z kolejnych prototypów, była Nysa 321 – niestety ten fragment historii jest mało znany i brakuje wiarygodnych źródeł. Pewne jest, że powstały przynajmniej dwa egzemplarze - wskazują na to różne numery próbnych tablic rejestracyjnych na zdjęciach. Jedyny zachowany egzemplarz, w nie najlepszym stanie, znajduje się w Muzeum Motoryzacji w Warszawie. Jednak zanim został uratowany i znalazł się w muzeum, wyeksploatowany i zepsuty trafił na złom po wyczerpującej służbie w klubie „Polonia Nysa”. Od właśœciciela złomowiska, na które trafiła, wiadomo, że Nysa była wyposażona w zwykły silnik S-21, natomiast przednie zawieszenie z belką na resorach oraz hamulce tarczowe pochodziły z Forda Transita. Na dzień dzisiejszy reszta szczegółów wciąż jest nieznana. Przetrwało jeszcze zdjęcie drugiego egzemplarza Nysy 321, który trochę różni się od poprzednika. Nie wiadomo jednak nic więcej na jego temat.

Twórcy Lublina wzorowali się mniej, lub bardziej na tym modelu Nysy. Szkoda że auto nie weszło do seryjnej produkcji

http://imageshack.us/phot...sa32101561.jpg/



16.Żuk A40



W 1962 roku zespół inżynierów FSC w Lublinie, opracował prototyp unowoczęsnionego żuka, oznaczony symbolem A40. Powstały dwa egzemplarze o nadwoziu typu furgon, ładownośœci 1,5 tony, których badania trwały do 1964 roku.

http://imageshack.us/phot...iat126ppv3.jpg/



17.Żuk B40



Kolejny prototyp, który powstał w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie był skonstruowany na przełomie lat 1965 i 1966 model B40 [Zobacz zdjęcie] . Podobnie jak poprzednik, ładownośœć okreśœlono na półtora tony. Jako napęd, posłużył powszechnie wówczas stosowany silnik S-21, który za pośœrednictwem czterobiegowej skrzynki przekładniowej napędzał tylny most pojazdu. W latach 1966 - 1968, egzemplarze testowe pojazdu, przechodziły wiele testów i prób. Samochód, podobie jak model poprzedni, nie wszedł jednak do produkcji, gdyż występowały trudnośœci w wytwarzaniu mostów tylnych

http://imageshack.us/phot...iat126pqp2.jpg/



18.Żuk A08

Biuro Konstrukcyjne FSC w Lublinie opracowało konstrukcję nowego lekkiego samochodu ciężarowego. Pojazd ten, o symbolu A08, miał wypełnić lukę między Żukiem o ładownośœci 800kg, a Starem o ładownośœci 4t.

Prototyp został wykonany w 1958r. Konstrukcję oparto o elementy Żuka, ale ze względu na powiększoną do 1500Km ładownośœć wzmocniono szereg zespołów. W samochodzie A08 zastosowano prototypowy silnik górnozaworowy o mocy 70KM (51,4kW), który miał w przyszłośœci zastąpić silnik typu M20. Wzmocniono zawieszenie przednie jak i tylne oraz zastosowano koła bliźniacze na tylnej osi. Kabina kierowcy była ze zwykłego Żuka, natomiast nowośœcią była skrzynia ładunkowa z metalowymi otwieranymi śœcianami.

Silnik: S21, z zapłonem iskrowym, rzędowym, pionowym, ustawiony wzdłużnie nad przednią osią pojazdu. ŒŚrednica cylindra 88mm, skok tłoka 100mm. 4 cylindry. Poj. skokowa 2,120 dm3. Stopień sprężania 7,5. Moc maksymalne 70KM przy 4000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 150nm przy 2500 obr/min.

Kadłub silnika żeliwny. Głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, podparty na 4 łożyskach śœlizgowych. Tłoki ze stopu lekkiego.

Układ rozrządu górnozaworowy.

http://imageshack.us/phot...7/a0802nt7.jpg/
 
 
FISHER
drużynowy



Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 101
Skąd: INO-City
Wysłany: Pią 15 Mar, 2013 10:26   

19. FSO 1300 coupe - W latach 70'tych XX w. powstał jeszcze jeden pojazd zaprojektowany w Polsce. FSO 1300 był koncepcyjnym autem sportowym, które nie doczekał się pełno seryjnej produkcji. Auto planowano budować w zakładach FSO na Żeraniu.Projekt nadwozia autorstwa Zbigniewa Wattsona. Niestety, prace nad 1300 zostały zgaszone w zarodku i nigdy nie były kontynuowane.



http://imageshack.us/phot...fso1300oki.jpg/



20. FSO Wars – prototyp kompaktowego samochodu osobowego, opracowany w latach 1981-1985 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w celu zastąpienia modelu FSO 125p.Prace konstrukcyjne rozpoczął w 1983 roku zespół pod kierownictwem Mirosława Górskiego[2]. Nowy model miał zostać skonstruowany głównie przez polskich specjalistów, jednak niektóre elementy pojazdy musiano importować. Po stworzeniu w maju 1985 roku dokumentacji technicznej, przystąpiono do zbudowania makiety w skali 1:1 oraz dwóch prototypów, które wykonane zostały w październiku 1985 roku.Pomimo pozytywnych opinii dotyczących modelu FSO Wars, z powodu braku wystarczających śœrodków finansowych dalsze prace konstrukcyjne zostały wstrzymane.

Segment C

Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback

Silniki R4 1,1 l

R4 1,3 l

Skrzynia biegów 5-biegowa manualna

Rodzaj napędu przedni

Długośœć 3940 mm

Szerokośœć 1600 mm

Wysokośœć 1350 mm

Rozstaw osi 2250 mm

Masa własna 780 kg

Liczba miejsc 5

Pojemnośœć bagażnika 300/



http://imageshack.us/phot...fsowarsoki.jpg/
 
 
HiCube 
komendant drużyny



Dołączył: 09 Sie 2012
Posty: 583
Skąd: Garwolin
Wysłany: Pią 15 Mar, 2013 12:16   

FSO 1500 tzw. Polski Lotus Esprit, bo były do siebie bardzo podobne :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.