FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: bahnhof, litzmannstadt, radegast

Bahnhof Radegast - Litzmannstadt
Autor Wiadomość
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 27 Mar, 2009 18:16   Bahnhof Radegast - Litzmannstadt

Jakiśœ czas temu na naszym forum padło pytanie o to miejsce.

Dziśœ więc przyszedł czas na jego przybliżenie:)

Na początek trochę propagandy z Wiki:



"Radegast - nieczynny już przystanek kolejowy Łódź Radogoszcz przy Alei Pamięci Ofiar Litzmannstadt Getto (dawniej ulicy Stalowej), zbudowana w okresie II wojny śœwiatowej dla potrzeb łódzkiego getta, z której Niemcy hitlerowskie wywoziły do obozu Auschwitz-Birkenau obywateli narodowośœci żydowskiej.



Od 2005 roku, w budynku przystanku znajduje się muzeum. Pomnik upamiętniający martyrologię Żydów odsłonięto w tym miejscu 28 sierpnia 2005 roku



Radegast był przystankiem kolejowym łódzkiej zamkniętej dzielnicy żydowskiej. Leżał na północno-wschodnim krańcu getta, już poza jego granicami. Na przystanek ten docierało skąpe zaopatrzenie getta i odjeżdżały na śœmierć kolejne transporty, na północny zachód do Kulmhof, pierwszego w Polsce obozu zagłady, i na południowy wschód do Auschwitz.



Wywózki zaczęły się 16 stycznia 1942 roku. Pierwszy transport odjechał z przystanku Radegast w kierunku Chełmna. W ciągu czterech miesięcy, do 15 maja 1942 roku, z getta zostali wysłani wszyscy pobierający zasiłki, więźniowie i handlarze, a zaraz po nich Żydzi zachodnioeuropejscy. Kilka miesięcy później, we wrześœniu 1942 roku z dworca Radegast odjechały do Chełmna transporty ze starcami i dziećmi. Tzw. "wielka szpera" miała przekształcić dzielnicę żydowską w wielki obóz niewolniczej pracy dla hitlerowskiego państwa.



W 1944 roku rozpoczęła się ostateczna likwidacja getta w Łodzi, ostatniego getta na ziemiach polskich. 29 sierpnia 1944 roku z przystanku Radegast odszedł do Auschwitz ostatni transport łódzkich Żydów.



Zachował się oryginalny drewniany budynek przystanku. Długi czas był jeszcze używany przez kolej jako element dworca Łódź Radogoszcz. W jego wnętrzu mieśœciły się magazyny. Obok przetrwały – dziśœ już nieczynne – dwa oryginalne torowiska. 29 sierpnia 2004 roku, w rocznicę odejśœcia z getta ostatniego transportu, odbyły się obchody 60. rocznicy likwidacji Getta w Łodzi. Jednym z kluczowych elementów tych obchodów była readaptacja przystanku Radegast i przekształcenie go w miejsce pamięci i ośœrodek edukacyjno-naukowy. Inicjatorem utworzenia z byłego przystanku Radegast - miejsca pamięci ofiar getta łódzkiego jest Gmina Wyznaniowa Żydowska w Łodzi"




http://pl.wikipedia.org







































































 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 27 Mar, 2009 23:37   

Ja wybiore się też któregośœ dnia to dorzuce swoje foteczki
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Sob 28 Mar, 2009 18:30   

Obiekt ten jest chroniony przez Straż Miejską, ale można było fotografować.Robi wrażenie.
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 17 Cze, 2009 14:02   Stacja RADEGAST

Stacja kolejowa Radegast.



Drewniany budynek, wysoki zaledwie na siedem metrów, tak niepozorny, że na fotografii z czasów II wojny śœwiatowej niknie za stertami desek. Radegast był stacją kolejową łódzkiej zamkniętej dzielnicy żydowskiej. Leżał na północno-wschodnim krańcu getta, już poza jego granicami. Z terenem getta łączyła go ogrodzona z obu stron kręta droga. Nią właśœnie odchodzili gettowi Żydzi. To na stację Radegast docierało skąpe zaopatrzenie getta. To stąd odjeżdżały na śœmierć kolejne transporty... na północny-zachód do Chełmna nad Nerem, pierwszego w Polsce obozu zagłady, i na południowy-wschód do Ośœwięcimia (Auschwitz). Wywózki zaczęły się 16 I 1942 roku. Pierwszy transport odjechał ze stacji Radegast w kierunku Chełmna. W ciągu czterech miesięcy, do 15 V 1942 roku, z getta zostali wysłani na śœmierć wszyscy pobierający zasiłki, więźniowie i handlarze, a zaraz po nich Żydzi zachodnioeuropejscy. Kilka miesięcy później, we wrześœniu 1942 roku z dworca Radegast odjechały do Chełmna transporty ze starcami i dziećmi. Tzw. "wielka szpera" miała przekształcić dzielnicę żydowską w wielki obóz niewolniczej pracy dla hitlerowskiego państwa. W 1944 roku rozpoczęła się ostateczna likwidacja getta w Łodzi, ostatniego getta na ziemiach polskich. 29 VIII 1944 roku ze stacji Radegast odszedł do Auschwitz ostatni transport łódzkich Żydów. Zachował się oryginalny drewniany budynek stacyjny. Długi czas był jeszcze używany przez kolej. Dziśœ wymaga remontu. W jego wnętrzu mieszczą się magazyny. Obok przetrwały - dziśœ już nieczynne - dwa oryginalne torowiska. To po tych szynach Żydzi jechali z łódzkiego getta do Chełmna i Auschwitz. Zachowała się również bocznica z zabytkowymi wagonami towarowymi i parowozem oraz betonowy tunel kończący się kominem, który kojarzy się z krematoriami obozów koncentracyjnych. W tunelu umieszczono dziesiątki list wywozowych z okresu funkcjonowania getta. Tysiące nazwisk wpisanych w rubryki urzędowych tabelek robi z tunelu symboliczną mogiłę łódzkich Żydów. Na śœcianach są też napisy w czterech językach, przybliżające historyczne fakty, a także zdjęcia i gablotki ze znalezionymi w Chełmnie nad Nerem przedmiotami. Z tego co jest mi jeszcze wiadomo to do samego Ośœrodka Zagłady Żydów w Chełmnie ze Stacji Radegast trafiło ponad 80 000 żydów natomist do Ośœwięcimia wyjechało stąd 65 000. Fotek ze śœrodka tunelu nie udało mi się zrobić ponieważ był zamknięty ale mam nadzieje że niebawem będę mógł je zrobić i podzielić się nimi razem z wami.

Materiał cz궜ciowo pobrany ze stronki: http://www.lodzjews.org



Oto kilka fotek. Jak zajdzie potrzeba to dorzucę więcej.



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Śro 24 Cze, 2009 09:27   

Następne miejsce w Łodzi, które muszę zwiedzić. Ciekawe kto mnie oprowadzi.. Może Generał z Jacolem? A może jeszcze ktośœ inny.. :wink:
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 20:16   

Panie szeregowy. Jak najbardziej z Jacolem cię oprowadzimy po Łodzi :)
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pon 29 Cze, 2009 20:28   

general napisał/a:
Panie szeregowy. Jak najbardziej z Jacolem cię oprowadzimy po Łodzi :)




Panie Generale, melduję, że już jestem pan chorąży :lol: . Robi się karierę, a niektórych, to boli! Ale ja się tym nie przejmuję, grunt to pasja i dobra zabawa. :wink: . Czy Wy z Jacolem, macie wolne weekendy? Ja z tym przyjazdem na zwiedzanie nie żartuję, a już Stację kolejową Radegast, to muszę zwiedzić!
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 20:56   STACJA RADEGAST-Łódż

STACJA RADEGAST



Stacja kolejowa Radegast. Drewniany budynek, wysoki zaledwie na siedem metrów, tak niepozorny, że na fotografii z czasów II wojny śœwiatowej niknie za stertami desek.



Radegast był stacją kolejową łódzkiej zamkniętej dzielnicy żydowskiej. Leżał na północno-wschodnim krańcu getta, już poza jego granicami. Z terenem getta łączyła go ogrodzona z obu stron kręta droga. Nią właśœnie odchodzili gettowi Żydzi.



To na stację Radegast docierało skąpe zaopatrzenie getta. To stąd odjeżdżały na śœmierć kolejne transporty... na północny-zachód do Chełmna nad Nerem, pierwszego w Polsce obozu zagłady, i na południowy-wschód do Ośœwięcimia (Auschwitz).



Wywózki zaczęły się 16 I 1942 roku. Pierwszy transport odjechał ze stacji Radegast w kierunku Chełmna. W ciągu czterech miesięcy, do 15 V 1942 roku, z getta zostali wysłani na śœmierć wszyscy pobierający zasiłki, więźniowie i handlarze, a zaraz po nich Żydzi zachodnioeuropejscy.



Kilka miesięcy później, we wrześœniu 1942 roku z dworca Radegast odjechały do Chełmna transporty ze starcami i dziećmi. Tzw. "wielka szpera" miała przekształcić dzielnicę żydowską w wielki obóz niewolniczej pracy dla hitlerowskiego państwa.



W 1944 roku rozpoczęła się ostateczna likwidacja getta w Łodzi, ostatniego getta na ziemiach polskich. 29 VIII 1944 roku ze stacji Radegast odszedł do Auschwitz ostatni transport łódzkich Żydów.



Zachował się oryginalny drewniany budynek stacyjny. Długi czas był jeszcze używany przez kolej. Dziśœ wymaga remontu. W jego wnętrzu mieszczą się magazyny. Obok przetrwały - dziśœ już nieczynne - dwa oryginalne torowiska. To po tych szynach Żydzi jechali z łódzkiego getta do Chełmna i Auschwitz.



29 VIII 2004 roku, w rocznicę odejśœcia z getta ostatniego transportu, będzie obchodzona 60. Rocznica Likwidacji Getta w Łodzi. Jednym z kluczowych elementów tych obchodów ma być readaptacja stacji Radegast i przekształcenie jej w miejsce pamięci i ośœrodek edukacyjno-naukowy. Fundacja Monumentum Iudaicum Lodzense włącza się aktywnie w działania mające na celu ochronę tego obiektu - niemego śœwiadka ostatniej drogi tysięcy Żydów, którzy przeszli przez łódzkie getto.



Źródło: http://www.lodzjews.org/r...egast/index.asp





http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



Chciałbym serdecznie podziękować mojej przyjaciółce z Łodzi, która była moją przewodniczką po tym miejscu pamięci.
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 23:15   

:shock: Odwiedziłam to miejsce kilkakrotnie,miejsce dośœć przerażające.w dośœć niedalekiej odległośœci od tego dworca mieśœci się cmentarz żydowski zwany kirkut. Oczywiśœci odwiedziłam to miejsce.Za młodych lat nie odważyłam się udać na ten cmentarz.Ale miejsce warte zobaczenia.Wejśœcie było płatne. :wink:
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 01:23   

Następnym razem jak będę w Łodzi na pewno go odwiedzę. Dzięki za informacje Raiso. Czekam na dalsze namiary na ciekawe miejsca w Łodzi, które powinienem odwiedzić ? :wink:
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 11:14   

Spoko spoko. Już tu się cośœ wymyśœli co by się człowiek nie nudził :D
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 22:45   

Duży plus za sygnaturkę na szynie prayer :wink:
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Wto 14 Lip, 2009 10:47   

drFaustus napisał/a:
Duży plus za sygnaturkę na szynie prayer :wink:




Jak złapałem plusa, to dziśœ jeszcze dodam dwie :D
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Wto 14 Lip, 2009 11:00   

http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10265
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Śro 15 Lip, 2009 00:17   

Super! (Ale plus i tak jednorazowy za czujnośœć, tak więc dwie kolejne zaliczam na konto poprzedniego :wink: ) :lol:

Sygnaturki rewelacyjne!

Ciekawe co to za "Union 1927"? :roll:

Nie mam teraz czasu na to, żeby pownikać :(
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 15 Lip, 2009 12:08   

Ale jak już widać to są trzy daty. Czy to naprawde tak było>?

Czy były wymieniane i to nie oryginały z tamtych czasów?
 
 
Krawiec 
komendant plutonu



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 1162
Wysłany: Śro 15 Lip, 2009 18:55   

Zdjęcie dziewczynki z haftem w rączkach rewelacja ! Sam haft też niczego sobie.
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 02:06   

Co do torów i szyn, których są trzy rodzaje nie wiem czy to oryginały, czy zostały wstawione obecnie.. Jednak daty są bardzo wymowne. Fotki zrobiły na mnie ogromne wrażenie! Dodam jeszcze jedną, której nie zamieśœciłem, a wprawiła mnie w szok :shock: wyrazem twarzy człowieka na niej uwiecznionej.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.