Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 19 Paź, 2008 03:50 Berlin jako Germania
Welthauptstadt ( "Stolica Świata") Germania była nazwą jaką Adolf Hitler dał Berlinowi po planowanej przebudowie. Odnowiona niemiecka stolica, stała się częścią jego wizji przyszłości Niemiec po planowanym zwycięstwie w II wojnie światowej. Albert Speer, "pierwszy architekt Trzeciej Rzeszy ", opracował wiele koncepcji na odbudowanie miasta. Tylko niewielka część z nich została zrealizowana przed II wojną światową.
Tytuł "Welthauptstadt" został wybrany ponieważ ówcześnie panował pogląd, że architektura Berlina była w tym czasie zbyt prowincjonalna by można było umieścić ówczesny Berlin na równi z jakością innych stolic świata tamtego okresu, takich jak Londyn, Paryż i Waszyngton.
Niektóre projekty, takie jak utworzenie wielkiego miasta wzdłuż osi, która obejmuje coraz szersze Charlottenburger Chaussee i wprowadzenie FriedrichstraĂe w centrum, z dala od Reichstagu, gdzie stał pierwotnie, zostały zrealizowane. Inne jednak, jak np. utworzenie GroĂe Halle (Wielki Dom), musiały zostać odroczone z powodu rozpoczęcia wojny.
Pierwszym krokiem w tych planach był Stadion Olimpijski na Letnie Igrzyska Olimpijskie 1936. Speer wybudował również Nową Kancelarię Rzeszy, która obejmowała m.in. szeroki hall, mający być dwa razy dłuższym, od Hall of Mirrors w Pałacu w Wersalu. Nowa Kancelaria została zniszczona przez wojska radzieckie w 1945 roku.
Poza kilkoma, prawie żaden z innych planowanych budynków w Berlinie nie został kiedykolwiek zbudowany. Centrum Berlina w założeniu projektu miało być zreorganizowane wzdłuż trzech traktów przebiegających przez dzialnicę Tiergarten, która miała zostać zamknięta dla ruchu. Pojazdy miały zostać skierowane do podziemnychj autostrad wybudowanych bezpośrednio pod traktami na powierchni. Fragmenty tego założenia (autostrady w tunelu) zostały zbudowane i nadal istnieją. Na północnym końcu Avenue, Speer planował zbudować ogromny budynek z charakterystyczną kopułą - Volkshalle (Hala Ludowa). Byłaby to największa budowla w planowanej koncepcji. Wojna przerwała rozpoczęcie prac, do których wszystkie niezbędne grunty zostały nabyte, a plany inżynieryjne zostały wypracowane. Budynek byłby ponad dwieście metrów (700 stóp) wysoki i dwieście pięćdziesiąt metrów (800 stóp) w średnicy, szesnaście razy większa niż kopuły św Piotra. Na południowym końcu Avenue miała powstać budowla oparta na planach Łuku Triumfalnego w Paryżu, lecz znacznie większa. miała mieć prawie sto metrów (330 stóp) wysokości (Łuk Triumfalny byłby w stanie dopasować się swą wielkością w jej wnętrzu). Wybuch II wojny światowej w 1939 spowodował decyzję o odroczeniu budowy, aż po wojnie, aby zapisać materiałów strategicznych [1].
Wątpliwości powstawały w kwestii, czy błotnisty grunt Berlina bedzie w stanie podjąć ładunek z proponowanych projektów, Spowodowało konieczność przeprowadzenia stosownych badań
Ponieważ nie istnieją żadne inne odniesienia do terminu "Welthauptstadt Germania" poza słowami Alberta Speera w "Autobiografii", jest dziś kwestią sporną, czy termin ten był rzeczywiście używany przez Hitlera.
W momencie początkowego etapu inwazji na Rosję (operacja Barbarossa w czerwcu 1941 r.) Hitler liczył na zwycięstwo w II wojnie światowej. Po jej zakończeniu na rok 1950 zaplanował w Berlinie (Germanii) zorganizowanie wielkiej parady (World's Fair), którą połączyć chciał wraz z planowanym odejściem na emeryturę, a następnie do jego rodzinnej miejscowości Linz.
Tłumaczenie mniej lub bardziej udane (ale starałem się ) oraz zdjęcie na podstawie "Welthauptstadt Germania" z http://en.wikipedia.org
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pią 31 Paź, 2008 02:05
No cóż... zafrapował mnie tekst z pierwszego postu, nawiązujący do podziemnych autostrad, a w szczególności do tego, że są one zachowane (fragmenty itp.) Nie jest łatwo znaleźc w tym temacie materiału, a już szczególnie w wersji polskojęzycznej
Na szczęście jest coś po niemiecku.
Polecam obejrzenie wszystkich 17 klatek, z których dwie ostatnie są krótkimi (po ok.3-4min każdy) filmikami. Właśnie są w pożądanym przeze mnie temacie! Tekst pod również nawiązuje do całości Ehhh, te translatory - dobrze że są
1 - Plac Królewski po zakończeniu wojny, a na nim pomnik poświęcony pamięci żołnierzy Armii Czerwonej, za którym widac pozostałości dawnego placu budowy tunelu;
2 - dla potrzeb tunelu zastosowano eksperymentalne oświetlenie, którego pozostałości wida na zdjęciu;
3 - skrzyżowanie osi Północ-Południe z osią Wschód-Zachód (z tego co widzę chyba chodzi o to, że jest bezkolizyjne)
4 - rzut podziemi w/w skrzyżowania, z którego wjeżdżało się do tunelu/tunelów;
5 - Budowa tunelu drogowego na skrzyżowaniu Charlottenburg Chaussee i StraĂe des 17 Juni. Zdjęcie z sierpnia 1938.
6 - wydobywanie reflektorów z wnętrza "Germania tunelu"
7 - opatentowane rozwiązanie jednego z podziemnych skrzyżowań osi
8 - zastosowanie eksperymentalnego oświetlenia w jednym z publicznych przejś podziemnych (dokładnie w Lindentunnel). Rok 1940
9 - 14 czerwca 1938 roku w uroczystości położenia kamienia węgielnego brał udział Hitler. Jest to jeden ze zrealizowanych budynków położonych wzdłuż osi. "Haus des Fremdenverkehrs" położony na zachód ulicy Potsdamer Strasse, w pobliżu kanału Landwehr. W 1936 roku architekt Theodor Dierksmeier otrzymał pierwszą nagrodę za projekt tego budynku. Po wojnie w 1961 roku budynek służył jako tło w jednym z filmów (w reżyserii Billy Wilders'a pt."Eins - zwei - drei"), podczas kręcenia którego został poważnie uszkodzony. W 1964 został rozebrany. Na jego miejscu znajdują się obecnie fragment Biblioteki Państwowej oraz nowe zabudowania Potsdamer Strasse.
10 - widok Osi Wschód-Zachód w roku 1946 z Kolumny zwycięstwa w kierunku Bramy Brandemburskiej.
11 - w/w oś - widok w kierunku Kolumny Zwycięstwa. Bis 1935 hieĂ die Allee offiziell Charlottenburger Chaussee, bevor die Nazis sie umgestalteten und in "Ost-West-Achse" umbenannten. Aż do 1935 Aleja ta nosiła oficjalną nazwę Charlottenburger Chaussee. Dziś nosi nazwę StraĂe des 17. Juni. (17 czerwca)
12 - Hmm...?
13 - karykaturalne spojrzenia na całe przedsięwzięcie, wg której oś Północ-Południe miałaby sięga od Alp po Biegun Północny
14 - Hans Stephan podczas pracy nad przemianą w Berlina w "Stolicę Świata". Stephan był w tym projekcie jednym z najbliższych współpracowników Alberta Speera.
15 - karykaturalne spojrzenie na szerokie bulwary
16 - polecam filmik - kilka ze zrealizowanych projektów, które są zachowane do dziś
17 - pozostałości gigantycznego obiektu - skrzyżowania osi Północ-Południe z osią Wschód -Zachód, w którym ruch miał by bezkolizyjny.
A w samym artykule pod zdjęciami jest mniej więcej o tym, że:
W Parku przy Tiergarten uwagę turystów skupiają głównie Brama brandemburska, Pomnik Pamięci Armii Czerwonej czy widok na Figurę Viktorii na Kolumnie Zwycięstwa, gdy tymczasem poniżej bujnej zieleni znajdują się bardzo ciekawe miejsca.
Są to zrealizowane fragmenty gigantycznego założenia planów przebudowy Berlina, opartą na szkielecie powstałym w oparciu o dwie osie Północ-Południe i Wschód-Zachód. oraz siec autostrad otaczających miasto. W celu spotęgowania efektownych parad jakie miały byc przeprowadzane w Stolicy wiata, należało wyeliminowac zbędny ruch z powierzchni ziemi, tak by nie zakłóca ruchu pieszych (parad wojska). Żadnych świateł czy innych hamujących płynnośc koncepcji. Tunele miały na celu również służy za swego rodzaju "grzejniki", które w okresie zimowym nie dopuszczały by do zastojów śniegu i lodu na trasie przemarszów...
Mi w tej 12 wyszło że oni wielkością/celową okazałością tej sali dla wizyt państwowych przeznaczonej chcieli ambasadorów innych krajów zastraszać lub onieśmielać
os krolewska to pan Adolf H. zerznol z Paryza z osi krolewskiej jaka kazal postawic wielki (maly) Napoleon B. na znak swej wielkosci z wieloma lukami tryiumfalnymi chyba 6 szt. dokladnie nie pamietam choc nie widzialem tylko jednej kolo m. Wersal.
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 02 Lis, 2008 16:54
jaszka napisał/a:
Mi w tej 12 wyszło że oni wielkością/celową okazałością tej sali dla wizyt państwowych przeznaczonej chcieli ambasadorów innych krajów zastraszać lub onieśmielać
No mnie też, ale jakoś tak w kontekst trzeba by to ubrać sensowny...
Tak więc:
12 - zdjęcie przedstawia salę, która swą wielkością miała onieśmielać i wytrącać z równowagi przyjmowanych gości podczas oficjalnych wizyt państwowych
Dołączył: 20 Mar 2006 Posty: 10273 Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 02 Lis, 2008 18:37
Znaleziony w sieci przez Jaszkę bardzo ciekawy materiał (zawiera m.in. zdjęcia z budowy Nowej Kancelarii Rzeszy, jej wnętrza oraz symulację Germanii na tle dzisiejszego miasta...)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach