FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: mosty, warszawy

Mosty Warszawy
Autor Wiadomość
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pią 03 Lip, 2009 18:09   Mosty Warszawy

Jadąc do pracy pomyśœlałem, że warto wstawić ten most jako temat na forum. Fotki zrobione z samochodu, mam nadzieję, ze nie wyszły najgorzej.



Opis i historia

Most powstał w latach 1905-1913 wg projektu inżynierów Mieczysława Marszewskiego i Wacława Paszkowskiego, autorem architektury mostu i wiaduktu był zaśœ Stefan Szyller (twórca bramy Uniwersytetu Warszawskiego i budynków Politechniki Warszawskiej). Trasa mostowa wraz z dojazdami, nie licząc wałów ochronnych, wyniosła 3542 metrów, w tym 506 m długośœci mostu i wiadukt o długośœci 700 m[1]. Most o ośœmiu przęsłach stalowych, wspartych na kamiennych filarach otwarto 6 stycznia 1914 roku.W 1915 wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły górne cz궜ci 2 filarów. Ułożony w 1916 prowizoryczny pomost drewniany szybko spłonął. Most odbudowano w latach 1921-26. W tym roku podczas Zamachu Majowego na mośœcie doszło do historycznego spotkania pomiędzy marszałkiem Józefem Piłsudskim a prezydentem Stanisławem Wojciechowskim.Ponownie most został zniszczony przez Niemców w 1944 - zniszczona została góra 3 filarów, w wyniku czego zapadły się 4 przęsła[1]. Odbudowany według projektu konstrukcyjnego Stanisława Hempla, został oddany do użytku 22 lipca 1946. W 1949 pod kierownictwem inż. Tadeusza Chylińskiego z Instytutu Lotnictwa, przeprowadzono badania tensometryczne naprężeń w konstrukcji przęseł mostu. Niestety po odbudowie most stracił sporo ze swojego charakteru. Przedwojenną ozdobną balustradę zastąpiono prostym "parkanem" stalowym. Nie odbudowano też kilku kamiennych ławek, które stały na filarach mostu. Inna jest też konstrukcja samych przęseł. Szczątki oryginalnych ławek do dzisiaj leżą w wiśœlanym nurcie i można je zobaczyć przy niskim stanie wody[2].W latach 1963-66 most został poszerzony, wydzielono torowisko tramwajowe oraz zbudowano drugą łącznicę z Wisłostradą na zachodnim brzegu rzeki. Dzięki temu powstał specyficzny układ zjazdów i wjazdów po lewej stronie - przypominający z lotu ptaka trzy koła.W trakcie kolejnego remontu w latach 1985-90 dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej (z Wałem Miedzeszyńskim), oraz podniesiono torowisko tramwajowe. Na czas tego remontu w pobliżu mostu powstał Most Syreny.W latach 2004-2005 wyremontowano wszystkie wieżyczki na mośœcie (te po stronie praskiej trzeba było rozebrać i zbudować od nowa), oraz cztery pierwsze pawilony wiaduktu[3].Odnowiono neorenesansowe wieżyczki i pawilony na wiadukcie doń prowadzącym. Przy okazji tego remontu na wieżyczkę przy Muzeum Wojska Polskiego powrócił wykuty w kamieniu kartusz herbowy z wizerunkiem syreny. Został on zdemontowany podczas remontu w latach 80.Latem 2007 wyremontowano torowisko tramwajowe dzięki czemu tramwaje jeżdżą nieco szybciej i ciszej. Bydgoska fabryka dostarczyła nowoczesne tramwaje, które kursują po tej trasie. Na przystankach pojawiły się nowe, elektroniczne tablice - mają informować o czasie przyjazdu tramwajów. Uruchomienie tablic niestety opóźniło się z winy wykonawcy.W dniach 7 lipca - 21 sierpnia 2008 most został zamknięty z powodu prowadzonego remontu nawierzchni. Do roku 2012 planowane jest odtworzenie pierwotnego wyglądu mostu wraz z secesyjnymi balustradami i latarniami.[4]

Ciekawostki

•Mostem Poniatowskiego przejeżdża śœrednio 60 tys. samochodów dziennie.

•Pod mostem na lewym brzegu jest duży taras.

•Na mośœcie znajdują się kamienne ławki.

•Po praskiej stronie, przy niskim stanie Wisły, można zobaczyć zwalone podczas wojny przęsło mostu.

•Przy Muzeum Wojska Polskiego na jednej z wieżyc znajduje się tablica, pośœwięcona pamięci Romualda Traugutta, wmurowana w 50-lecie jego śœmierci z fundacji 1-ej Kompani Kadrowej.



Źródło:http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Poniatowskiego



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl



http://www.fotosik.pl
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pon 06 Lip, 2009 13:16   

Uuuuu nikt nie lubi Wawy? Nawet jednego wejśœcia nie było :cry: :wink:
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Pon 06 Lip, 2009 13:27   

:shock: Myśœlę ze pod względem zabytkowym trudno nie lubić stolicy.Miasto jest śœliczne.Zdjęcia też.Tak też fotografowałam Berlin jadąc samochodem.Taka swoista zabawa zdjęciowa.
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pon 06 Lip, 2009 16:36   

Pod względem zabytkowym, rzeczywiśœcie by się parę rzeczy znalazło :wink: o reszcie nie wspomnę :D . Co do fotek z samochodu, to już nie raz je robiłem i powiem Ci, że niektóre, wychodzą całkiem fajnie. Niestety w Berlinie, nie byłem, ale przyjże się Twoim fotkom dokładniej :D . Podobnie jak Ty Twierdzę Modlin, tak ja zwiedzę Berlin, za pomocą Twoich fotek :D
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 39
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lip, 2009 01:57   

Szeregowy napisał/a:
Uuuuu nikt nie lubi Wawy? Nawet jednego wejśœcia nie było :cry: :wink:




Było, było. Tylko że się nie przyznaję :) hihihi
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Dołączyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 11:42   

:shock: Szanowny Szeregowy cz궜ć zdjęć jest w galerii.Pozwiedzaj tak Berlin a jak oglądając kolejny raz powspominam. :wink:
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 03:02   

Czy mam rozumieć Generale, że temat Wawy, na forum jest tematem tabu? :wink: :D
 
 
general 
komendant plutonu



Wiek: 39
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 1395
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 12:10   

Ależ nie przyjacielu :)
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10246
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 23:35   

Żadnego tabu z Warszawką związanego! :)

Zdjęcia, czy właśœciwszym byłoby użycie terminu - moto-foto jak najbardziej udane!

Często to jedyna możliwośœć uchwycenia "czegośœ" po drodze :)

Czekamy zatem na kolejnych respondentów, którzy uzupełnią wątek o inne zdjęcia tego obiektu :wink:
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Wto 14 Lip, 2009 10:52   

Ale się pchają respondenci :wink: , no nie wstydzić się tego, że w Wawce bywacie :lol:
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10246
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 23 Sie, 2009 16:01   Mosty warszawy

Żeby nadmiernie nie rozbudowywać pojedynczymi obiektami działu, zbierzmy je w tym jednym wątku. Stąd też zmiana jego na "Mosty Warszawy". Hej okoliczni mieszkańcy, co to za zastój? :)

Dorzucam się do puli z Poniatowskim widzianym moim okiem :)











 
 
jacekwoj3 
komendant drużyny


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 789
Skąd: Twierdza Przemyśœl
Wysłany: Nie 23 Sie, 2009 16:38   

:D Jak lecimy z Poniatowskim to jeszcze ja sie dorzucę :D choć nie jestem okolicznym mieszkańcem :wink: a do stolicy mam kawałek :!:



http://www.fotosik.pl



fotka zrobiona ze znacznej odległosci ,wjazd na most.
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Dołączył: 20 Mar 2006
Posty: 10246
Skąd: Piękny kraj!
Wysłany: Nie 23 Sie, 2009 19:58   

No proszę jak ładnie :) W ten sposób każdy cośœ dorzuci i skompletujemy cały obiekt :)



To jeszcze jeden, a nawet dwa. Zdjęcia szału niestety nie robią, bo to typowe "przejazdówki", no ale na dobry początek dobre i to :wink:













I drugi:







Nazwy dopasuję później :) Chyba, że ktośœ już zna to poproszę o ich podanie :wink:
 
 
Szeregowy
zastępca komendanta plutonu



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 980
Wysłany: Czw 27 Sie, 2009 01:49   

Jeden to ŒŚląsko-Dąbrowski a drugi, to chyba gdański, bo tak wygląda z fotek, że Wałem Międzyszyńskim, jechałeśœ, więc chyba gdański chociaż zależy w, którym miejscu na niego wjechałeśœ. Jednak chyba nie gdański, bo gdański, to też kolejowy, a ten na taki nie wygląda, raczej na sam przejezdny?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich treści zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy - są one własnością ich autorów.