FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA Strona Główna FORUM OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
ROK ZAŁ. 2006

www.stowarzyszeniebastion.com

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat

Tagi tematu: respekt, strach, tiger, wymusza

Strach, wymusza respekt. Tiger I.
Autor Wiadomo¶ć
henrix87
zastępca komendanta drużyny



Doł±czył: 29 Lis 2006
Posty: 451
Sk±d: Inowrocław
Wysłany: Wto 03 Lut, 2009 14:12   Strach, wymusza respekt. Tiger I.

PzKpfw. VI "Tiger"



http://img205.imageshack....r1hunts2bg1.jpg



Czołg ciężki "Tiger" Był najpotężniejszy, wraz z "Tiger II" niemieckim wozem bojowym II wojny ¶światowej. Używano go na wszystkich frontach.

Wyróżniał się on nowoczesno¶ści± konstrukcji, silnym opancerzeniem i potężn± armat± kal. 88mm.



http://img292.imageshack....pzabt501qk5.jpg



Urz±d Uzbrojenia zlecił przeprojektowanie opracowywanego od 1941 r. czołgu VK 3601 w taki sposób, by na jego kadłubie można posadowić wieżę z działem kal. 88mm.

Skonstruowany w firmie F.Krupp AG otrzymał oznaczenie VK 4501 i był opracowywany przez konstruktorów zakładów Henschla oraz profesora F.Porsche.

Po próbach poligonowych i weryfikacji projektów do produkcji przyjęto czołg firmy Henschla.



http://img292.imageshack....pzabt502al4.jpg



Czołg otrzymał oznaczenie Pz.Kpfw VI (Sd.Kfz 182) "Tiger" Ausf. H1.

Seryjn± produkcję rozpoczęto na pocz±tku VII 1942 r., lecz nie oznaczało to koniec zakończenia badań i prób nad wozem.

Kontynuowano je na głównym poligonie czołgowym w Kummersdorfie.

Czołg "Tiger I" produkowano w jednej wersji Ausf. H,lecz stale wprowadzano modyfikacje i zmiany konstrukcyjne.



http://img352.imageshack....igertanktr2.jpg



Wieżę wytwarzano w firmie Wegmann. Była spawana z płyt stalowych utwardzanych powierzchniowo. Przód wieży chronił pancerz grubo¶ści 100mm, boki i tył 80mm, a górna cz궜ć - 25mm.

W Wieży umieszczono główne uzbrojenie czołgu - armatę 8,8cm KwK 36 L/56 kal. 88mm (lufa o długo¶ści 4928mm).

Zapas amunicji wynosił 98 pocisków.

Załoga miała do dyspozycji pociski:

ppanc. PzGr. 39

ppanc. podkalibrowe PzGr 40.

kumulacyjne HIGr

burz±ce Sprenggranate L/4,5



http://img352.imageshack....ntigertaar7.jpg



Nowatorskim rozwi±zaniem było montowane na kadłubie czołgu wyrzutników min przeciwpiechotnych typu "S". Mina była wystrzeliwana ponad poziom kadłuba na kilkana¶ście centymetrów ponad kadłub i rozrywała się raż±c cele w odległo¶ści kilkudziesięciu metrów 360 stalowymi kulkami. Niestety niewiele wiadomo o skuteczno¶ści tej broni.



http://img352.imageshack....talions1ls3.jpg



Kadłub czołgu był spawany z walcowanych płyt stalowych. Grubo¶ść pancerza czołowego wynosił 100mm, boków nad g±sienicami 80mm, niżej zboku 60mm, tylnej cz궜ci 80mm, dna oraz przykrywy silnika 25mm.

Wad± pancerza było położenie prostopadłe do lotu pocisków ¶ścian kadłuba. Pancerz posiadał warstwę ochronn± Zimmerit. Montowano również ekrany pancerne dla dodatkowej ochrony.



http://img352.imageshack....064smallek5.jpg



Napęd czołgu stanowił silnik Maybach HL 210 P30 o mocy 514,5 kW (700 KM). Silnik ten był montowany od 251 modelu seryjnego, wcze¶śniejsze wersję posiadały słabszy 650 konny silnik.

Podwozie czołgu miało do¶ść skomplikowan± konstrukcję ze względu na duż± masę czołgu, 56,9t. Tworzyły je 24 koła jezdne u mieszczone w 4 rzędach.



http://img172.imageshack....rmandy44xg5.jpg



Pierwsze 495 czołgów przystosowano do pokonywania po dnie przeszkód wodnych o głęboko¶ści do 4m.



http://img172.imageshack....nktiger1vg8.jpg



Czołgi ciężkie "Tiger I" oznaczały się bardzo wysokimi walorami bojowymi i w poł±czeniu z dobrze wyszkolon± załog± i przemy¶ślan± taktyk± były straszn± broń. Wozy te stanowiły uzbrojenie wydzielonych jednostek Wehrmachtu i Waffen SS. Niemcy rzucali je do boju na najważniejszych lub najbardziej zagrożonych odcinkach frontu.

Ogółem wyprodukowano 1355 lub 1350 czołgów PzKpfw. VI "Tiger" Ausf. E(H).



http://img27.imageshack.u...=tiger31vc8.jpg



Załoga: 5 osób.

Masa: 55t

Długo¶ść: 8,24 z luf±

Długo¶ść kadłuba: 6,20m

Szeroko¶ść: 3,73m

Prędko¶ść max: 38km/h

Zasięg po drogach:100 km



http://img243.imageshack....=1000170jo2.jpg



¬ródło:Panorama Techniki Wojskowej, Czołgi II wojny ¶światowej A.Zasieczny, Oficyna wydawnicza Alma-Press, Warszawa 2005
 
 
 
Raisa 
komendant oddziału



Doł±czyła: 17 Kwi 2008
Posty: 5038
Wysłany: Wto 03 Lut, 2009 14:50   

Trzecia foteczka licz±c od dołu jest super ma nawet wieże w tle.Wszystkie bardzo ciekawe, plus opis.
 
 
drFaustus 
komendant zgrupowania



Doł±czył: 20 Mar 2006
Posty: 10230
Sk±d: Piękny kraj!
Wysłany: Wto 03 Lut, 2009 15:29   

Rzeczywi¶ście - wieża ci¶śnień!! :) Wow!

Punkt dla Raisy za spostrzegawczo¶ść :)

Widzisz Henrix, mimo częstego braku podpisów pod tematami materiał jest jednak wnikliwie analizowany :)
 
 
henrix87
zastępca komendanta drużyny



Doł±czył: 29 Lis 2006
Posty: 451
Sk±d: Inowrocław
Wysłany: ¦ro 04 Lut, 2009 11:30   

Nielicznym mankamentem tego czołgu była także do¶ść mał± prędko¶ść obrotowa wieży. Często bywało tak by szybko j± obrócić kierowca również obracał cały pojazd w kierunku celu. Niestety w terenach gęsto zalesionych, zurbanizowanych i w czasie jazdy nie można było tego stosować.



Wadę t± wykorzystywali alianci. Kiedy Tygrysa musiały zniszczyć Shermany, stosowano taktykę okr±żania tego czołgu. Grupa 4 Shermanów otaczała niemiecki pojazd, który mógł unieruchomić max 3 z nich. Czwarty zachodził Niemców od tyłu i tam atakował przedział silnika. Jednak taktyka ta nigdy nie dawała pewno¶ści powodzenia i najcz궜ciej jeden czołg był zawsze spisany na straty.
 
 
 
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Kopiowanie wszelkich tre¶ci zawartych na forum bez zgody administracji i autorów tematów/postów zabronione!

Administracja forum nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶ć komentarzy - s± one własno¶ci± ich autorów.