TABOR SZYNOWY - Żurawie wodne - odchodzące relikty
drFaustus - Pią 13 Lis, 2009 01:39
To w nawiązaniu do tematu (choć trochę odbiega od ogólnego zamysłu tego działu) jako taką duuuużą studnię/ujęcie wody przedstawiam to:
Chyba zdecydowana większość z nas pamięta jeszcze czasy, kiedy urządzenia te funkcjonowały na co dzień w panoramie naszych dworców kolejowych
To nic innego jak żuraw wodny - taka forma hydrantu zaopatrującego parowozy w niezbędną dla procesu napędowego wodę (z niej para itp... - to tak gwoli wyjaśnienia młodszemu pokoleniu, gdyby do nas kiedyś zawitało )
Ile tych elementów jeszcze się zachowało? Nie wiem, ale na pewno znikają z powierzchni ziemi...
Jeśli macie je w swoich miastach, spróbujcie je uratować/ocalić od zapomnienia i podzielcie się ich widokiem z nami
Raisa - Śro 27 Paź, 2010 19:36
Takie otwory spotkałam między torami. Tyle ze nie wiem do czego służyły.
mucha1992 - Śro 27 Paź, 2010 21:06
Są to podstawy pod żurawie wodne służące do nawadniania parowozów...
drFaustus - Śro 27 Paź, 2010 22:29
Pozwoliłem sobie na poskładanie pojedynczych postów w ten temat
Myślę, że przyczyni się to do jego rozwoju, bo jest ciekawy - za wiele tych urządzeń w terenie już nie ma, a te co są należy choć uwieńczyć na zdjęciach, póki jest możliwość...
"Nicość ogarnia świat..." - kiedyś to był tylko tekst z filmu "Niekończąca się opowieść", dziś niestety to stan faktyczny
Cieszę się, że na tym forum staramy się wszyscy wspólnie z nią walczyć
mucha1992 - Śro 27 Paź, 2010 23:27
A twoje żurawie Doktorku są to Pruskie żurawie produkcji Neu Salz czyli jak by to teraz powiedzieć Nowa Sól jedna z największych serii żurawi
Foxo - Czw 28 Paź, 2010 11:46
Raisa napisał/a: | Takie otwory spotkałam między torami. Tyle ze nie wiem do czego służyły.
|
Zdjęcie wykonane zapewne na Olechowie. Niedaleko obok tej podstawy jest taka druga. Można po drabince wejść tam do środka. Zapewne były tam zawory ale jak większość metalowych rzeczy dających się rozebrać poszły na złom.
Raisa - Czw 28 Paź, 2010 17:09
Dzięki za wyjaśnienie. Ja ze swojej strony dodam ze chodzenie po tych torowiskach bez znajomości terenu było dość nie bezpieczne. Teren w "dywanie" jesiennych chwastów. Ale jakoś wyszłam bez uszczerbku na zdrowiu.
Zapomniane.
Foxo - Czw 28 Paź, 2010 23:10
Te wagoniki na 3 zdjęci już zostały prawie całkowicie rozebrane. Na 2 zdjęciu w oddali widać parowozownie ale to temacik na oddzielny wątek a po prawej w tych krzakach jest schron przeciwlotniczy z metalowymi drzwiami. Schronik wybudowany został w czasie wojny.
Raisa - Czw 28 Paź, 2010 23:48
No to z wagonikami zdążyłam, zdjęcia mają około trzech tygodni.Ale fart. Foxo napisz coś więcej o tych schronach a Faustus wrzuć kilka fotek. Ja zdjęć schronów nie posiadam
Foxo - Pią 29 Paź, 2010 00:00
Schroników przeciwlotniczych na samym Olechowie jest 8. Każdy jest inny i są różnej wielkości, niektóre mają drzwi metalowe inne betonowe. Schroniki zostały wybudowane w czasie wojny przez niemców.
Raisa - Pią 29 Paź, 2010 23:04
Foxo dzięki za tekst. Faustus nie śpij i wrzuć fotkę.
drFaustus - Pią 29 Paź, 2010 23:10
Nie śpię, nie śpię, ale nie mam ich ze sobą na tym komputerze na którym obecnie jestem
Foxo - Wto 09 Lis, 2010 02:07
Więcej o wszystkich schronach w Olechowie i nie tylko na mojej stronie http://www.foxo.jky.pl
Raisa - Nie 19 Cze, 2011 23:27
Choczew.
drFaustus - Pon 20 Cze, 2011 20:24
No proszę, dawno nie gościliśmy tu żurawia - super
Czy coś jeszcze oprócz niego się znalazło w obrębie torowiska? (dworzec/parowozownia czy to taki samotny ptak?)
Raisa - Śro 22 Cze, 2011 23:38
Ten żuraw, stoi sobie dumny w muzeum w Wenecji k/Żnina.
drFaustus - Wto 05 Lip, 2011 16:15
Z pomocą i odpowiedzią na pytanie "jak to działało" przychodzi nam schemat
Raisa - Wto 05 Lip, 2011 16:29
[ Dodano: Pią 09 Maj, 2014 12:28 ]
Wrocław.
JanPoszept - Pią 09 Maj, 2014 14:04
Żuraw wodny (żuraw kolejowy) – urządzenie hydrauliczne służące do nalewania wody do skrzyni wodnej parowozu lub tendra.
Zwykle ma postać żeliwnej kolumny, na której znajduje się obrotowe ramię. Dopływ wody odcinany jest za pomocą zasuwy. Woda doprowadzana jest zwykle z wieży wodnej.
Czynne żurawie wodne na kolejach normalnotorowych znajdują się obecnie m.in. na stacjach: Wolsztyn, Poznań Główny, Leszno, Chabówka (w skansenie), Nowy Targ, Bydgoszcz Główna, Jelenia Góra.
Na zdjęciach żuraw wodny w stacji Nowy Sącz - wyprodukowany w 1877 roku w Linzu-Austria.
drFaustus - Pią 09 Maj, 2014 14:14
No proszę, jakiem ładne okazy!
Wrocławski sam w sobie (m.in. z uwagi na lokalizację) robi wrażenie, natomiast nowosądecki skupia uwagę lekko odmienną konstrukcją od "znanych" modeli
Ciekawa podstawa, wylewka mniejszej średnicy niż "standardowe", zawór 'u góry'..., no i fakt, że znalazłeś jakąś tabliczkę/sygnaturkę producenta (zakładam, że po niej doszedłeś do info?).
U Raisy z racji pory roku nie zapytam, ale u Ciebie JanPoszept - taca odpływowa jakaś tam pod wylewką jest? (spotkałem się z takową w jednym miejscu, wykonana z betonu z kratką odpływową do kanalizacji)
JanPoszept - Pią 09 Maj, 2014 15:38
sorry alemam problemy z dodawaniemzdjęc - nadal.
tu jest link do reszty zdjęc: http://poszept.flog.pl/wpis/8426265/zeltweg-1877#w
Raisa - Pon 02 Mar, 2015 11:51 Temat postu: Żurawie wodne - odchodzące relikty Toruń żuraw Toruń,
mam wrażenie ze ten "żuraw" kończy żywot.
drFaustus - Pon 02 Mar, 2015 16:45 Temat postu: Żurawie wodne - odchodzące relikty Toruń żuraw Na to wygląda
Można się jeszcze łudzić, że trafi do jakiegoś lokalnego skansenu - choć takowego tam nie kojarzę
Swoją drogą, to ciekawe "anatomicznie" te zdjęcia
|
|
|