Urz±d Uzbrojenia zlecił przeprojektowanie opracowywanego od 1941 r. czołgu VK 3601 w taki sposób, by na jego kadłubie można posadowić wieżę z działem kal. 88mm.
Skonstruowany w firmie F.Krupp AG otrzymał oznaczenie VK 4501 i był opracowywany przez konstruktorów zakładów Henschla oraz profesora F.Porsche.
Po próbach poligonowych i weryfikacji projektów do produkcji przyjęto czołg firmy Henschla.
Wieżę wytwarzano w firmie Wegmann. Była spawana z płyt stalowych utwardzanych powierzchniowo. Przód wieży chronił pancerz grubo¶ści 100mm, boki i tył 80mm, a górna cz궜ć - 25mm.
W Wieży umieszczono główne uzbrojenie czołgu - armatę 8,8cm KwK 36 L/56 kal. 88mm (lufa o długo¶ści 4928mm).
Nowatorskim rozwi±zaniem było montowane na kadłubie czołgu wyrzutników min przeciwpiechotnych typu "S". Mina była wystrzeliwana ponad poziom kadłuba na kilkana¶ście centymetrów ponad kadłub i rozrywała się raż±c cele w odległo¶ści kilkudziesięciu metrów 360 stalowymi kulkami. Niestety niewiele wiadomo o skuteczno¶ści tej broni.
Kadłub czołgu był spawany z walcowanych płyt stalowych. Grubo¶ść pancerza czołowego wynosił 100mm, boków nad g±sienicami 80mm, niżej zboku 60mm, tylnej cz궜ci 80mm, dna oraz przykrywy silnika 25mm.
Wad± pancerza było położenie prostopadłe do lotu pocisków ¶ścian kadłuba. Pancerz posiadał warstwę ochronn± Zimmerit. Montowano również ekrany pancerne dla dodatkowej ochrony.
Napęd czołgu stanowił silnik Maybach HL 210 P30 o mocy 514,5 kW (700 KM). Silnik ten był montowany od 251 modelu seryjnego, wcze¶śniejsze wersję posiadały słabszy 650 konny silnik.
Podwozie czołgu miało do¶ść skomplikowan± konstrukcję ze względu na duż± masę czołgu, 56,9t. Tworzyły je 24 koła jezdne u mieszczone w 4 rzędach.
Czołgi ciężkie "Tiger I" oznaczały się bardzo wysokimi walorami bojowymi i w poł±czeniu z dobrze wyszkolon± załog± i przemy¶ślan± taktyk± były straszn± broń. Wozy te stanowiły uzbrojenie wydzielonych jednostek Wehrmachtu i Waffen SS. Niemcy rzucali je do boju na najważniejszych lub najbardziej zagrożonych odcinkach frontu.
Ogółem wyprodukowano 1355 lub 1350 czołgów PzKpfw. VI "Tiger" Ausf. E(H).
Nielicznym mankamentem tego czołgu była także do¶ść mał± prędko¶ść obrotowa wieży. Często bywało tak by szybko j± obrócić kierowca również obracał cały pojazd w kierunku celu. Niestety w terenach gęsto zalesionych, zurbanizowanych i w czasie jazdy nie można było tego stosować.
Wadę t± wykorzystywali alianci. Kiedy Tygrysa musiały zniszczyć Shermany, stosowano taktykę okr±żania tego czołgu. Grupa 4 Shermanów otaczała niemiecki pojazd, który mógł unieruchomić max 3 z nich. Czwarty zachodził Niemców od tyłu i tam atakował przedział silnika. Jednak taktyka ta nigdy nie dawała pewno¶ści powodzenia i najcz궜ciej jeden czołg był zawsze spisany na straty.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach